ruzie

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
maris

ruzie

Bericht door maris » 04 aug 2008 11:32

in mijn voliere hebben 2 popjes ruzie.
de 1 heeft nu jonkies en de andere is aan het broeden.
ze eieren en jongen zijn van de zelfde man.
eerst voede hij alle 2 de poppen maar sinds de ene pop ( zijn echte vrouwtje) jong heeft ziet hij de andere pop ( de minaares) niet meer staan en sinds toen als de minaares eruit komt en de andere pop ook valt de andere pop de minaares aan dus deze durft er niet echt uit te komen of die pop moet bij der jong zijn.
ze heeft de minaares zo hard aan gevallen dat ze 2 dagen niet heeft kennen vliegen en dat ik haar steeds heb moeten terug zetten. sinds gisteren lukt het haar weer om zelf terug te vliegen gelukkig.
er is 1 parkietje waarvan ik niet zeker weet wat het geslacht is denk een mannetje kwa gedrag.
die beschermt haar wel maar voed haar ook niet dus moet ze het alleen doen zo zielig.
maar zal deze ruzie stoppen en waar ken het aan liggen?

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 04 aug 2008 11:48

Vooral popjes kunnen tijdens de broed behoorlijk agressief zijn en dat gaat niet zomaar over.
Ik zou als ik jou was de popjes scheiden van elkaar, wat natuurlijk heel triest is voor de pop die nog op eitjes zit.
Kijk of je haar met blok en al kunt verhuizen, zodat ze rust heeft en het uiteindelijke voeren voor als de eitjes uitkomen zal ze dus alleen moeten doen, maar laat je haar zitten en er komen eitjes uit zullen de jongen verhongeren omdat zij er niet meer uitdurft of niet meer in het blok kan komen door die andere pop.
Dus actie zul je zeker moeten ondernemen en er bestaat dus een kans dat je het nestje van de "Minares" als verloren moet beschouwen.
Heel veel sterkte en succes en misschien kan dat parkietje waarvan je denkt dat het een mannetje is, met haar mee verhuizen en hopelijk zal hij haar dan gaan helpen met het voeren.

Hoe groot is je volière ? Is deze eventueel tijdelijk af te scheiden zodat beide popjes niet meer bij elkaar kunnen komen ?
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

maris

Bericht door maris » 04 aug 2008 11:57

die andere pop die steeds aanvalt komt er niet veel uit dus heeft de minares veel kansen om te eten enzo en dat doet ze ook heel goed zo en is al 4 dagen geleden dat ze elkaar voor het laatst hebben gezien want ze wacht gewoon tot ze weg is en gaat dan zelf en zodra ze merkt ow ze komt eruit vliegt ze naar haar blok toe ik heb net gekeken en heb het idee dat er al 1 jong uitgekomen is bij de minares.
en dat ene parkiet die zit nu wel steeds voor haar blok dus misschien heeft hij zo iets ik zal maar gaan helpen zo zag het er wel uit.
ik wacht vandaag even af of het goed gaat en kijk of er inderdaad een jong uitgekomen is en helpt het mannetje niet verplaats ik beide ff samen ergens in een andere hok.

me voliere is te klein om te splitsen :(

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 04 aug 2008 12:09

Dan hoop ik inderdaad dat ze een manier gevonden hebben zodat beiden geen last van elkaar hebben, want verplaatsen van blokken met al jongen er in kan soms zeer ongustig uitpakken, dus als het niet nodig is, liever niet doen.

Het verplaatsen van een blok kan tot gevolg hebben dat de pop haar jongen verlaat zodat ze verhongeren of ze zelfs doden.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

maris

Bericht door maris » 04 aug 2008 12:11

daarom wacht ik nu ook liever af waarschijnlijk komt er vanavond nog een parkiete man erbij die heel zorgzaam is voor andere die helpt popen altijd met voeden die alleen staan

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 04 aug 2008 12:14

Mooi zo, kijk het dan rustig nog maar even aan en zolang het goed gaat, niks veranderen.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

maris

Bericht door maris » 04 aug 2008 12:26

zal ik doen ik dacht zal hier neerzetten dan weet ik zeker dat ik het goed doe :lol:

maris

Bericht door maris » 04 aug 2008 12:33

ik heb net even goed geluisterd bij het blok en inderdaad er zit zeker 1 of 2 jongen in en bij de andere vrouw zitten er ook 2 of 3 in

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 04 aug 2008 13:23

Gefeliciteerd met je jonkies en hopelijk hoef je niks te veranderen.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

maris

Bericht door maris » 04 aug 2008 13:52

dank je

maris

Bericht door maris » 05 aug 2008 10:40

volgens mij gaat het niet goed want om het gat van de blok zat droog bloed en weet ik niet of dat er al zat van het gevecht toen. ik heb net ff zitten kijken blok gaat nog wel op en neer dus volgens mij leeft ze nog wel. maar heb haar nog niet gezien dus ga dadelijk op plaats rustig zitten en even een uurtje afwachten of ze der koppie laat zien

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 05 aug 2008 11:05

Bij parkieten kun je rustig af en toe even storen, dus ook in het broedhok kijken, dus als je echt wilt weten of het goed gaat met het popje hoef je niet te wachten tot ze er vanzelf uitkomt.
En als je dan toch in het blok kijkt, kun je gelijk even inspecteren of de kropjes gevuld zijn.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

maris

Bericht door maris » 05 aug 2008 11:22

ik had een half uurtje geleden al gekeken maar net als bv de grotere ken ik die pakken en dan kijken of ze gevult zijn of niet omdat ik niet hellemaal zelf de voliere in ken of mag dit niet

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 05 aug 2008 12:54

Ja je kunt de kleintjes gewoon op pakken zeker vanaf het moment dat de veertjes door beginnen door te komen, maar eigenlijk horen je blokken zo te hangen dat je ten alle tijden goede nestcontole kunt toepassen, dus zo'ie zo er in kunnen kijken en dan kun je ook al zien of de kropjes gevuld zijn zonder ze te hoeven pakken.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

maris

Bericht door maris » 05 aug 2008 19:22

als ik er half in ga ken ik er gewoon bij.
heb gekeken en in allebei de blokken liggen 3 jongen en bij de andere
4 al gedonst met veren en 2 wat minder
blok alleen nog eieren.

kroppen zijn goed gevult.

Esther
Kleine onderzoeker

Bericht door Esther » 07 aug 2008 17:29

Hoe is het nu?
Ik vind de situatie bij jou best spannend.
Niet alleen omdat er een man tekort is (als ik het goed begrepen heb), maar ook omdat poppen tijdens de broed agressief op elkaar kunnen reageren.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ze elkaars nesten verstoren.
Het meerdendeel gaat goed hoor, ik wil je geen angst aanjagen hoor!
Bij Jaap heeft de ene pop het nest van de andere vermoord en bij mij was het dit jaar ook veel ruzie en elkaars nesten vertoren.
Toch had ik evenwicht in geslachten, hingen de blokken op gelijke hoogte met flinke afstand ertussen.
Ik zou zoals Hélène in haar eerste bericht zei proberen ze wat uit elkaar halen. Misschien heb je mogelijkheden om een afscherming te maken, zodat de blokken kunnen blijven hangen maar ze niet bij elkaar kunnen komen? Stukje kippengaas, horregaas iets tijdelijks?
Een tweede man aanschaffen is zeker een goed plan, maar ik verwacht niet dat hij direct na zijn verhuizing zich opwerpt tot perfecte pleegvader.
Als je een man koopt, koop dan een oudere met broed ervaring, dan maak je de meeste kans.
Dus vertel even hoe het nu gaat.............

maris

Bericht door maris » 08 aug 2008 07:29

momenteel gaat het heel goed. ik heb 3 mannen en 3 poppen maar 1 mannetje heeft geen intresse in het vrouwtje die is alleen met een andere nest aan het bemoeien door het mannetje te voeren zo dat dat mannetje de pop ken voeren. 1 man heeft met 2 poppen gepaart maar sinds bij zijn vaste vrouw jonge zijn kijkt hij niet meer naar de andere om.
en moet dat vrouwtje het alleen doen deze pop werdt ook steeds aangevallen in de voliere zelf door de andere pop met jong.
beide poppen hebben nu jong ( zie kweken daar staat een overzicht wie pa en ma is incl jonge)
ik heb dat mannetje nog niet gehaalt die ik zou gaan halen omdat ik bang ben dat dan de rust verstoort wordt omdat het vanaf de dag dat ik het hier neer zette het goed ging en ben bang dat ze dan weer gaat beginnen.
tevens ze blijven bij elkaars blok gelukkig weg.

Brenblom2401

Re: ruzie

Bericht door Brenblom2401 » 15 okt 2016 14:32

Ik heb een mannetje en vrouwtje engelse grasparkieten met 4 jonkies.
Het ging een paar weken goed en nu vecht het poppetje met het mannetje tot bloedens toe.
De jonkies zijn er nu 2, 3 weken oud en 2 bijna. Ik heb het mannetje apart gezet, want zijn kop zit onder het bloed. Gaan de jonkies nu dood of doet moeder ze verder opvoeden?
Het is echt zo zielig. Moeder is zo agressief. Ik hoor graag snel een antwoord.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: ruzie

Bericht door debby1972 » 15 okt 2016 20:59

Dat is niet zo mooi,maar hoeft geen probleem te zijn als je het voer en eivoer enz in haar buurt plaatst,dan kan ze het prima alleen,ik heb het ooit een keer meegemaakt,toen had de pop haar mannetje gedood,waarom????
Dat zal je nooit weten,maar hou haar in de gaten met haar jongen straks,het kan goed gaan,maar die zelfde pop bij mij pakte niet al te lange tijd daarna het oudste jong,die was net 6 weken en ik heb ze toen alle 8 weg gehaald en heb ze verder geprobeerd zelf op te voeden,dit is prima verlopen gelukkig,maar erg zwaar,was bijna een dagtaak,gelukkig waren ze aardig gewend aan het zelf eten alleen de allerjongste moest nog gevoerd worden,maar die werd gelukkig liefdevol opgenomen bij een ander koppel met jongen.
Succes met het mannetje en met dit nestje,hou haar goed in de gaten
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Plaats reactie