Grasparkieten begrijpen grammatica van klanken

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Alex-dV

Grasparkieten begrijpen grammatica van klanken

Bericht door Alex-dV » 21 jun 2016 18:30

Van NU.nl / Dennis Rijnvis

Grasparkieten begrijpen in tegenstelling tot andere zangvogels de grammatica van klanken. Als de parkieten onbekende klanken horen, focussen ze zich vooral op de volgorde van de verschillende tonen.

Aan de hand van deze grammaticale structuur proberen ze de betekenis te achterhalen. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

De wetenschappers probeerden bij een experiment grasparkieten en zebravinken te trainen om met hun snavel op een rode knop te pikken als ze het klankenpatroon 'ba-ba-bi' hoorden. De dieren werden met voedsel beloond als ze tijdig pikten. Wanneer de vogels dezelfde klanken hoorden in een ander patroon - ba-bi-ba - mochten ze juist niet pikken.

Zowel de zebravinken als de parkieten slaagden erin om dit te leren. Ze pikten bij de juiste klankenvolgorde op de rode knop. De zebravinken bleken echter simpelweg te letten op de klank die ze als laatste hoorden. Als ze opeens werden geconfronteerd met het onbekende klankenpatroon 'bi-bi-ba' pikten ze niet.

De parkieten drukten bij dat vreemde klankenpatroon juist wel op de rode knop, omdat 'bi-bi-ba' dezelfde structuur heeft als 'ba-ba-bi. Beide klanken hebben immers de volgorde 'AAB'.

Grammatica

Het experiment bewijst volgens onderzoekster Michelle Spierings dat parkieten vooral gefocust zijn op de 'grammatica' van klanken. "Ze volgen de structuur en laten zich niet afleiden door positieveranderingen van klanken", verklaart Spierings op de nieuwssite van New Scientist.

Daarmee leren de vogels een nieuwe 'taal' op vrijwel dezelfde manier als mensen, aan de hand van de grammatica. "Ze leren op een structurele manier, net als wij."

Hélène
Moderator

Re: Grasparkieten begrijpen grammatica van klanken

Bericht door Hélène » 22 jun 2016 16:13

Heel interessant om te lezen, maar wat bezielt iemand om hier onderzoek naar te doen en wat wordt hier verder mee gedaan ??
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Elisek

Bericht door Elisek » 24 jun 2016 17:50

Grappig dat je dat zegt Hélène, die reactie krijg ik ook wel eens te horen als ik mensen vertel wat ik voor onderzoeken gedaan heb (als gedragsbioloog). Het onderzoek hierboven is heel interessant omdat het ons veel verteld over taalverwerving en dat wij mensen misschien niet zo heel uitzonderlijk zijn met onze taal. Zebravinken hebben dezelfde manier van taal leren als wij, wat ons veel inzicht kan geven in de wijze waarop kinderen taal leren. Het is niet van levensbelang om te weten hoe grasparkieten of andere vogels taal (of juist geen taal) hebben, maar wel heel interessant en vaak ook wel bruikbaar voor bijvoorbeeld educatieve doeleinden. Net zoals de onderzoeken naar intelligentie bij dieren, niet per se heel belangrijk, maar wel heel gaaf om te weten! En we komen er steeds meer achter dat mensen helemaal niet zo 'bijzonder' zijn als we altijd gedacht hebben, sommige diersoorten hebben eigenschappen die wij als menseigen hebben beschouwd. Ik zag toevallig gisteren een documentaire op npo 2 over intelligentie en empathie bij dieren. Frans de Waal heeft hier ook heel veel over geschreven mocht je (of iemand anders die hier meeleest) het een interessant onderwerp vinden.

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 25 jun 2016 11:14

Was ook absoluut niet verwijtend bedoelt hoor, want ik ben echt heel benieuwd wat er mee gedaan wordt.
Dus hartelijk dank voor deze uitleg ! :thumright:
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Alex-dV

Bericht door Alex-dV » 26 jun 2016 20:19

Experimenten met dieren hebben vaak een heel nare bijklank. Tenslotte zijn het weerloze gevangenen. Bovenstaand experiment leek me tamelijk onschuldig en vergelijkbaar met kunstjes die we ze zelf ook wel bijbrengen, zoals op de hand komen zitten. Het gedrag en tam maken zijn ook altijd mijn favoriete forum-categorieën geweest, omdat ik heb opgemerkt hoe moeilijk het is om precies te weten te komen wat er in een grasparkiet omgaat. Je hebt ze in huis of in een volière, maar je weet nooit precies of ze het wel prettig vinden wat je daar in als mens doet. Veel dingen leer je gaandeweg de jaren van verzorging. Zo heb ik gezien dat grasparkieten afgaan op gewoontehandelingen, maar schrikken als je net een kleinigheid in het proces verandert. Ik stroop bijvoorbeeld altijd mijn mauwen op als ik mijn hand in de kooi doe; vergeet ik dat een keer dan schrikken ze van mijn met een mauw bedekte arm. Ook weet ik nog dat ik in het eerste half jaar de kooi verplaatst had van de linker- en naar rechterkant van de kamer en ik ze eruit liet. Ondanks dat de kooi daar niet meer stond, snapten ze niet dat ze diezelfde kooi zojuist verlaten hadden vanaf de rechterkant van de kamer. Ze vlogen allebei naar de linkerkant, waar de kooi niet meer stond. Dat zijn voorbeeldjes die ik heb onthouden om 't die beestjes zelf niet te ingewikkeld te maken en natuurlijk vanwege de veiligheid. ;-)

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 27 jun 2016 09:54

wat ik ook heel interessant is, dat mijn valkjes nooit bang zijn, tenzij ik een donkerblauw (redelijk fel) shirt of korte broek aan heb.
met andere kleuren, hoe fel dan ook, reageren ze niet, maar wel met het blauwe.
En ze reageren allemaal precies hetzelfde, normaal als er eentje wel eens angstig reageert op iets, reageren de anderen daar niet op. Met de kleur blauw vliegen ze allemaal achterin de kooi/voliere met grote ogen en hoge kuiven :-D
Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 28 jun 2016 11:50

Ja en dat vind ik nou juist zo leuk aan groepsdieren, hun reactie op prikkels van buitenaf.
Soms voorspelbaar en soms volkomen nieuw.
Maar met een goede observatie komen we een heel eind en denk ik dat we toch wel een beetje kunnen inzien wat ze wel en niet als prettig ervaren.
Zo vind ik ook dat zeker in een buiten volière ook het seizoen mee telt.
Ze kunnen op een koude winterdag ondanks mijn zelfde kleding toch anders reageren dan in een wat warmere periode.
En zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen.
Zeker met een grote groep hangt het van meerdere factoren af hoe er gereageerd gaat worden op een nieuwe prikkel, maar zeer interessant blijft het.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 28 jun 2016 19:43

Zeker,gedrag is zeer interessant
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012