agressief tegen mij ?

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
reteb

agressief tegen mij ?

Bericht door reteb » 15 jun 2016 19:02

Mijn beeldschone spierwitte gras Pippelemoentje is 3 1/2 maand en ik heb haar vanaf 8 weken.
Het lijkt met ons heel goed te gaan en na nogal wat oefening van haar en van mij vliegt ze nu als een raket door de kamer in mooie rechthoeken, ze leerde kennelijk hoeken en raam te vermijden en ze landt perfect op de verschillende uitsteeksels in de kamer.

Sinds kort komt ze vanzelf de kooi uit en na een poosje gaat ze er vanzelf weer in.
Ze komt heel gemakkelijk, gevraagd en vooral ongevraagd :-) , op mijn hand, hoofd en schouder ( ze is nauwelijks weg te krijgen ) en kraait het uit, kennelijk van plezier.

Maar nu : sinds kort, als ik de trosgierst ( ze krijgt er voldoende van ) weghaal begint ze te schreeuwen en mij te flnk bijten; zo te zien met opzet om weer trosgierst af te dwingen en ze maakt een echt aanvallende indruk.

Mijn vraag ; kan een parkietje tegen mij agressief worden en " aanvallen " als ze haar zin niet krijgt ?
Overigens, als gezegd, lijken we een uitstekende verhouding te hebben, ook kraait ze het steeds uit als ik 's ochtends de kamer binnen kom en zit al klaar om door de bovendeur van de kooi naar buiten te gaan.

Kan ik soms een te nauwe band met haar hebben gekregen zodat ze mij als gelijke ziet en af en toe " de baas wil zijn " ?
Ik ben vrijwel hele dagen thuis en ben ook steeds vlak bij de kooi, ze reageert op mijn stem en mijn geluidjes en ik praat veel tegen haar.

Af en toe per ongeluk in mijn hand en vingers bijten is tot daar aan toe maar als ze in mijn haar hangt en vlak bij oor wil gaan pikken vind ik dat minder.

Dank voor antwoord/tips.

dicyvo

Re: agressief tegen mij ?

Bericht door dicyvo » 15 jun 2016 19:22

Maatje erbij nemen voor haar. Parkietjes zijn groepsdieren en graag samen met soortgenoten. Ik denk dat je haar daar erg blij mee maakt.
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 15 jun 2016 19:23

Hoi
Een popje is een bitch of kan een bitch zijn,de mannetjes hebben het vaak ook erg te stellen met deze popjes,maar dat zijn zij gewend en dat hoort er nu eenmaal bij,helaas ben jij nu de man en zal je het zwaar te verduren krijgen,ja een popje wil nu eenmaal dat er gebeurt hoe zij het wil hebben,maar ook een man kan in deze fase aardig tekeer gaan als hij geen partner heeft,want wij als mens zijn daar niet tegen opgewassen en zullen snel pijnlijk en geirriteerd reageren en daar krijgen ze soms zichtbaar een kick van haha.
Daarom raadden wij ook altijd aan om er 2 te nemen,niet alleen omdat dat voor hun beter is,want ook al zijn we 24/7 aanwezig,wij kunnen een natuurlijke partner niet evenaren,maar ook voor onszelf,want het is en leuk om naar te kijken hoe zij met elkaar omgaan,maar ook omdat ze dan niet alleen aan ons gekleefd zitten en ook een eigen leventje hebben,tamme parkieten zijn leuk,maar dat is geen reden om er maar 1 te hebben,ook 2 of zelfs meer kunnen tam zijn,maar daar zal je tijd in moeten steken,maar dat is goed te doen en zeker als je vaak thuis bent.
Ik heb er een paar in de voliere die niet bang zijn en die trekken de rest mee door te laten zien dat ik niet eng bent en dan komt de rest ook wel bij je.
Denk er maar goed over na en nog even over die trosgierst,die mogen ze maar ongeveer 5 cm per dier per week hebben,dat is een soort patat voor hun en is best vet,dus niet te vaak geven
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

reteb

Bericht door reteb » 15 jun 2016 19:53

Dank Dicyvo en Debbie.
dicyvo schreef:Maatje erbij nemen voor haar. Parkietjes zijn groepsdieren en graag samen met soortgenoten. Ik denk dat je haar daar erg blij mee maakt.
Als ik een tweede bij neem ( mannetje ) :

- kan mijn felle popje het dan ook dit aanstaande mannetje niet erg moeilijk maken ?
- blijft mijn popje dan nog steeds zelf uit de kooi komen om zo leuk door de kamer te vliegen ( het lijkt alsof ze echt dol is op rondvliegen ) ?

dicyvo

Bericht door dicyvo » 15 jun 2016 20:18

idd een mannetje. 2 popjes zoals je misschien wel begrijpt gaat niet samen :mrgreen: en ja, ze gaat het hem moeilijk maken want ze is een grasparkiet en een vrouw :-D
En reken er maar op dat ze het allebei heerlijk zullen vinden om lekker rond te vliegen maar dan samen. Misschien even weer een tijd van gewenning.
Kijk wel kritisch waar je het vogeltje vandaan haalt.
Houd er wel rekening mee dat ze onderzoekend en nieuwsgierig zijn en graag mogen knagen. Zorg voor een aantrekkelijk hangplek voor ze waar ze dit kunnen/mogen doen.
Afbeelding

reteb

Bericht door reteb » 15 jun 2016 22:38

Ik ging op zoek naar een witte man en hoor van een kweker dat (spier)witte grasjes meestal pop zijn en dat spierwitte mannen zoeken moeilijk wordt.
Als dat zo is, hoe kom ik dan aan een witte man ? ( mijn popje is 3 1/2 maand, ik weet niet of de leeftijd van een aanstaande man in dit opzicht van belang is.
Ik hoef niet te kweken, daar ben ik nog teveel beginner voor.

B.v.b.dank voor tips.

dicyvo

Bericht door dicyvo » 16 jun 2016 06:28

Kleuren heb ik totaal geen verstand van maar genoeg hier die dat wel hebben.
Mag ik vragen waarom alleen spierwit?
Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 16 jun 2016 11:33

Je popje is redelijk tam als ik dat zo lees in jouw verslag en gezien haar leeftijd is zij dus nu aan het puberen.
Het is juist nu om heel consequent met haar om te gaan en duidelijk grenzen aan te geven.
Nee is nee en is zij agressief dat direct terug in de kooi.
Goed gedrag belonen en fout gedrag negeren of heel duidelijk nee zeggen.
Eén voordeel, dit gaat meestal wel over.
Een vriendje voor haar zal zeker gewaardeerd worden, ook al zijn popjes echte kattenkoppen en zou je het niet altijd zeggen als je het gedrag naar een nannetje toe ziet.
Witte mannetjes zijn er wel degelijk, maar inderdaad iets lastiger te vinden en dat heeft met de vererving te maken.
Mannetjes kunnen split zijn voor bijv. albino en ukken, die dus geboren worden uit ogenschijnlijk gewoon gekleurde ouders, die wel wit zijn zijn dan altijd dochters.
Maar wanneer je een albino popje samen zet met een mannetje die hier ook split voor is, kunnen er ook albino mannetjes geboren worden.
Verder heb je ook nog gezoomde ( kleurslag) grasparkieten en wanneer je 2 gezoomden als koppel bij elkaar zet krijg je dubbel factor gezoomden.
Wat in de praktijk betekend dat de tekening weg valt en de vogel dus geheel geel, licht geel of wit is, maar met zwarte oogjes.
Dus ook daar heb je zo wel mannetjes als popjes in.
Ik wens je veel succes op je zoektocht naar een wit mannetje en aangezien je al een behoorlijk katterig popje hebt zou ik een niet al te jong mannetje kiezen, zodat hij niet onder gesneeuwd wordt en wat weerstand kan bieden.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

reteb

Bericht door reteb » 16 jun 2016 15:43

dicyvo schreef:Kleuren heb ik totaal geen verstand van maar genoeg hier die dat wel hebben.
Mag ik vragen waarom alleen spierwit?
Hi Dicyvo,

Wellicht ben ik een wat " zwart-wit denker " , maar zomogelijk wil ik alles in mijn woning wit hebben.
Heb ook 2 ( niet dove ) spierwitte katten ( in een ander deel van het huis dan waar mijn lieverdje is ) en ik kweek ook witte (sier)kreeftjes.

Tja.het is niet anders ... :-)

Nu rijst nog een andere vraag : hoezo zie ik op YouTube zoveel grasjes-katten vriendschappen ? Ze slapen soms in elkaars pootjes.
Worden die katten daarop getraind ( katten daarop trainen lijkt me niet mee te vallen ) of is dat bij die katten aangeboren ?

Wie heeft er en grasjes en katten en hoe gaat dat ?

reteb

Bericht door reteb » 16 jun 2016 16:00

Hélène schreef: Maar wanneer je een albino popje samen zet met een mannetje die hier ook split voor is, kunnen er ook albino mannetjes geboren worden.
Verder heb je ook nog gezoomde ( kleurslag) grasparkieten en wanneer je 2 gezoomden als koppel bij elkaar zet krijg je dubbel factor gezoomden.
Wat in de praktijk betekend dat de tekening weg valt en de vogel dus geheel geel, licht geel of wit is, maar met zwarte oogjes.
Dus ook daar heb je zo wel mannetjes als popjes in.
Ik wens je veel succes op je zoektocht naar een wit mannetje en aangezien je al een behoorlijk katterig popje hebt zou ik een niet al te jong mannetje kiezen, zodat hij niet onder gesneeuwd wordt en wat weerstand kan bieden.
Goedenmiddag Hélène ( excuus voor de accenten ),

Dat van dat " split " begrijp ik nog niet ( zal zoeken ) maar ik kan misschien wel een albino mannetje kopen, waar ik eigenlijk bang voor ben.
Is er reden om geen albino te kopen voor mijn popje ?
Heeft een albino " nadelen " , b.v. vliegt hij in het schemer niet tegen dingen op, want ze hebben toch slechter zicht ?
Hebben ze een afwijkend karakter ?

Dank.

dicyvo

Bericht door dicyvo » 17 jun 2016 06:00

Wie heeft er en grasjes en katten en hoe gaat dat ?

Ik heb 2 katten. 1 ging prima maar met de andere was een drama en mijn vogels staan nu boven.
Ik denk dat je geluk moet hebben met je kat en misschien een kitten enigzins kunt trainen dat ze bij de kooi weg moeten blijven en de vogels met rust moeten laten. Mijn kat was echt niet tegen te houden en was continu bezig om de vogels te pakken te krijgen.
Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 17 jun 2016 15:38

Er is geen enkele reden waarom je niet een albino mannetje zou mogen kopen, als je er eentje weet te vinden.
Ja er wordt soms beweerd dat ze minder goed zien of anders gezegd......meer licht gevoelig zijn.
Eerlijk gezegd heb ik in mijn buiten volière meerdere albino's en lutino's gehad, maar toevallig allemaal wel popjes en ik kan niet zeggen dat zij minder sterk of gezond zijn.
Wel wordt afgeraden te kweken met een albino koppel, maar jij was volgens mij niet van plan te gaan kweken toch ?
Verder heb je ook nog altijd de mogelijkheid tot een DF gezoomde witte vogel, die zoals ik al eerder uitlegde, helemaal wit is maar dan met zwarte oogjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 19 jun 2016 10:11

Daar heb ik deze ronde wel een kleine kans op op df spangle,dus een witte met zwarte ogen,maar of daar een man dan bij zit dat durf ik niet te zeggen op dit moment
Afbeelding
Afbeelding

reteb

Bericht door reteb » 19 jun 2016 23:22

Hoera,

Ingevolge jullie verscheidene raadgevingen neem ik er een man bij : ik kan een witte man ophalen, 1 jaar oud ( voor mijn 3 1/2 mnd oude popje ).
Ik hoop dat dat goed gaat.

Twee vragen :

1.
- blijft mijn popje, zo meteen samen met de man, net zo leuk druk en wild als nu ( geweldig acrobatische toeren en een flink deel van de dag luid gekwetter en gezang ) ?

2.
Op internet zie ik tegengestelde raad :
- OF nieuwe man eerst een poosje in een aparte kooi houden naast mijn popje's kooi ( ten behoeve van wennen door oog- en oorcontact )
- OF meteen bij elkaar zetten ( in popje's kooi 80 x 80 cm met bovendeurtjes met zitstok tot 1 meter ) om wederzijdse frustratie te voorkomen.

Wat zal ik doen en waarom ?

Dank voor jullie vele behulpzame antwoorden

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 20 jun 2016 02:15

Ik heb geen ervaring met aparte kooien, want bij mij zit alles in een buiten volière, maar als er geen twijfels zijn over de gezondheid van de nieuwe vogel, is er geen enkele reden om deze enige tijd apart te houden.
Wat wel kan helpen voor een betere acceptatie, is de kooi waar ze samen in gaan komen, opnieuw in te richten.
Dit hoeft niet persé met nieuwe speeltjes of takken en schommels, maar wel op een andere plek, zodat de kooi ook weer nieuw aandoet voor het popje die er al eerder was.
Heel veel succes met je tweetal straks.
Dit zal vast dubbel genieten worden, al zal het popje beslist haar kattige kanten laten zien, maar dat hoort er bij.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

dicyvo

Bericht door dicyvo » 20 jun 2016 06:00

Zo dat is snel gelukt :thumright:
Ik deed hier alleen de eerste 2 dagen om ze even aan elkaar te laten wennen. Het popje loslaten en dan zoekt ze hem zelf wel op.
idd inrichting van de kooi omgooien en ze samen zetten.
Afbeelding

reteb

Bericht door reteb » 20 jun 2016 18:23

Ik had een advertentie gezet voor een witte man van 1 jaar of ouder en dat had succes.
En haal hem morgen(dinsdag-) avond op en laat jullie daarna weten hoe het gaat.

Een tweede kooi, voor de nieuwe man, ben ik aan het schoonmaken om ze een paar dagen elkaar te laten zien en horen, daarna gaat de man naar de kooi van het popje.

Ik ben benieuwd...

Jolanda1979

Bericht door Jolanda1979 » 22 jun 2016 18:44

wat leuk dat je er een man (als het goed is ) bij hebt gehaald!
Ik heb ze ook altijd eerst even apart gezet, maar je zult zien dat ze elkaar vanzelf gaan opzoeken.

Op het moment heb ik mijn grasjes apart zitten van de valkparkieten ivm een pijnlijk pootje van het grasje. Een van de valkjes wordt altijd helemaal onrustig als het gaat schemeren en hij zit in zn kooi, zodra ik hem dan eruit haal, gaat hij bovenop de kooi van de grasjes zitten om daar te gaan slapen :-D zo sociaal zijn ze dus

Ik ben benieuwd hoe het gaat!
Afbeelding

reteb

Bericht door reteb » 23 jun 2016 13:45

Wow, spannende dagen voor mij als parkieten-beginneling.

Dinsdag de witte grasman opgehaald ( moet nog naam bedenken ).
In aparte kooi gezet naast en tegen de kooi aan van de pop Pippelemoentje.
Deurtjes van popje's kooi opengezet en ja hoor, popje vloog vrij snel naar mannetje's kooi en ging er boven op zitten.
De hompjes wreven met hun snaveltjes tegen elkaar ( tussen de kooispijlen door, man binnen en popje buiten.
Dit gaf mij goede hoop op een mogelijk aanstaand vredig huwelijk.

Dit zo anderhalve dag gelaten.
En vanmorgen dan maar de sprong in het diepe gewaagd, mannetje ( absoluut niet tam en behoorlijk wild ) uit zijn kooi gehaald ( wat een gedoe.. ) en bij popje in haar kooi gezet.

Guess what ? Ik had er flink tegen op gezien, maar ....geen gefladder, geen ernstig gepik, zitten nu tegen elkaar aan en maken zachte geluidjes.
Maar popje lijkt mij nu niet meer te kennen, negeert zelfs trosgierst, die ze voorheen zowat uit mijn hand trok.

Wilde een foto van het stel uploaden, maar ik kan nu alleen tegen het licht in fotograferen, zal het later beter proberen.

Iedereen nogmaals dank voor jullie hulp en meeleven.

reteb

Bericht door reteb » 23 jun 2016 15:37

https://s32.postimg.org/aneovip91/Pip_Blekkie.jpg
( ik vond de " bijlage " knop niet..... )

Ziehier een eerste optreden van het stel.
Ik zal later betere foto's maken ( bij voorbeeld als ze aan elkaar zitten ) met een goede camera.

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 23 jun 2016 19:07

Wat een prachtig mooi wit stel samen.
Mooi hoor :thumright:
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

dicyvo

Bericht door dicyvo » 23 jun 2016 19:43

apart hoor 2 van die witte vogeltjes. Mooi stelletje :thumright:
Veel aandacht blijven geven, het popje komt echt wel weer voor het trosgierst. Het mannetje is al wat ouder en niet tam dus dat zal wel even wat tijd nodig hebben. Veel plezier met ze
Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 24 jun 2016 01:08

Is alleen maar goed dat het popje voorlopig alleen aandacht heeft voor haar kers verse nieuwe vriendje en soortgenoot.
Jij komt later wel weer in de "Picture" !
Heel veel plezier met je witte duo.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 24 jun 2016 09:31

Ja die trosgierst en jij komen idd wel weer,eerst even de vlinders in de buik verwerken,dit is helemaal nieuw en dat moet even goed bekeken worden,dat kan niet samen met trosgierst.
Geef ze even de tijd die ze nodig hebben en dan weer terug aan de slag met trosgierst
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie