Vraagje over tam maken.

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Cindy M

Vraagje over tam maken.

Bericht door Cindy M » 31 mei 2016 16:52

Onze parkietjes zijn het hier nu duidelijk al gewoon. Elke dag praat ik vaak tegen hen als ik langs de kooi passeer en ik steek ook geregeld mijn hand eens in de kooi om ze te aaien of om ze eens op mijn hand te laten of om ze wat eten te geven uit de hand. Vooral het laatste vinden ze wel leuk, maar voor de rest lopen ze meestal weg.
Om hun kooi te poetsen moésten ze uit de kooi dus toen hebben we hen voorzichtjes moeten vastpakken om ze eruit te krijgen.
De dag erna klom Sky wel op mijn hand en wandelde hij langs mijn arm gewoon naar buiten. Twix vloog hem dan achterna uit de kooi.

Volgens mijn man moet ik hen uit de kooi halen om hen tammer te krijgen. Hij denkt dat als ik gewoon blijf proberen tot ze in de kooi op mijn hand komen zitten, ze nooit tam zullen worden. Is dit zo?
Aan de ene kant ben ik bang hen te traumatiseren of te forceren, aan de andere kant denk ik dan dat je ze soms een beetje moet pushen zodat ze ondervinden dat er niks gebeurd en dat het uit de kooi wel leuk is.

Hebben jullie raad?

dicyvo

Re: Vraagje over tam maken.

Bericht door dicyvo » 31 mei 2016 19:44

In ieder geval niet vastpakken, niet aaien en niet dwingen uit hun kooi te komen. Kijk en lees het volgende filmpje.
Veel geduld, trosgierst en geduld hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=NflZziuR7Ag

https://www.youtube.com/watch?v=txKuSW4d2Xg
Afbeelding

Cindy M

Bericht door Cindy M » 01 jun 2016 08:27

Bedankt voor de filmpjes! Onze parkietjes hebben wel niet echt interesse in trosgierst. Als ik zaadjes in mijn hand leg wel.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 01 jun 2016 09:05

Ja vaak zien ze het als de hand in de kooi komt als indringen,maar sommigen hebben daar geen problemen mee,je man kan daarom wel gelijk hebben,maar soms is het ook wel handig dat ze leren eerst op te stappen voordat ze eruit komen,maar dat is per dier verschillend,probeer idd niks te forceren en neem alle tijd,gaat iets goed dan ook niet verder door gaan,dan stop je op het positieve punt en gaat dan de keer erna weer vrolijk verder.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Cindy M

Bericht door Cindy M » 01 jun 2016 09:26

Ik heb deze morgen nog eens geprobeerd met trosgierst. Als ik het gewoon vasthou zijn ze niet op hun gemak maar als ik het op mijn handpalm leg dan komt Sky wel meteen op mijn hand zitten om ervan te eten. Toen hij eraf ging en weer op zijn stokje wou zitten heb ik hem laten doen en heb hen dan weer met rust gelaten.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 01 jun 2016 21:56

Ja precies korte oefeningen en als het goed gaat dan gelijk stoppen, dan zal je zien dat ze dat positieve laatste punt direct weer op pikken en zo niet dan even een stapje terug om het daarna weer te herpakken
Dit werkt het best.
En ook hun wensen respecteren,als ze iets als onprettig ervaren
Daar kom je het snelst heel ver mee
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 03 jun 2016 10:47

Volgens mij doe je het hartstikke goed. :thumright:
Heel rustig opbouwen !
Hun kooi moet hun veilige haven blijven, dus ergens heeft je man wel gelijk om te kijken of je ze buiten de kooi tam kunt maken.
Probeer met leuke speeltjes hun uit de kooi te lokken.
Eventueel een speeltuintje bovenop de kooi waar ze zelf naar toe kunnen klimmen, want jij hebt toch die grasjes die je helaas gewiekt gekocht hebt ?
Heel veel succes en geduld !
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Cindy M

Bericht door Cindy M » 03 jun 2016 11:54

Ja ze zijn idd gewiekt :-( Ik ben wel van plan een speeltuintje te kopen of te maken voor hen. Ik zou dan hun kooi op de tafel zetten (is vlak bij het plekje waar hun kooi normaal staat) zodat ze gewoon uit hun kooi kunnen komen en op de tafel kunnen rondlopen en spelen. De bovenkant van de kooi is niet effen dus het speeltuintje erop zetten kan ik helaas niet.

Plaats reactie