Wij doen lekker wat wij willen!

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Jordy&Lièna

Wij doen lekker wat wij willen!

Bericht door Jordy&Lièna » 22 apr 2016 09:28

Hallo!

Onze parkietjes vinden het heerlijk buiten de kooi, op zn tijd ook erg nieuwsgierig. Helaas betekend dit dus ook dat ze op plekken gaan zitten waar ze niet mogen komen.. In de gordijnen, op de lamp, tv etc. etc.

Nu hebben wij gelezen dat je ze duidelijk moet maken hier niet te mogen komen door NEE te zeggen en ze dan in de kooi te doen (voor straf 15min). Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Maar 1 parkiet durft op de vinger te zitten, maar ook alleen als hij er zin in heeft. De andere parkiet vindt dit allemaal veel te spannend! We krijgen ze met geen mogelijkheid op een normale manier de kooi in, dit gaat altijd gepaard met veel rond vliegen en hopen dat ze uit zichzelf de kooi in vliegen. Volgens mij is dit niet de beste tactiek, want als ik nu mijn stoel achteruit schuif omdat ze bijv. in de gordijnen zitten dan schrikken ze er al van en vliegen ze ergens anders heen (voor 5min dan, daarna zitten ze er weer..).

Bij het uit de kooi halen proberen we ze allebei op onze vinger te laten zitten, dan pas mogen ze de vrijheid tegemoet ^^. Bij de ene lukt dit, bij de andere niet, die vindt huid erg spannend. Op een mouw wil hij met veel moeite zitten, en als je trosgierst geeft dan is het een wonder als hij op een blote arm durft te zitten.

Hebben jullie misschien een goeie tip hoe wij dit het beste aan kunnen pakken? Ze zijn niet geknipt.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Wij doen lekker wat wij willen!

Bericht door debby1972 » 22 apr 2016 10:04

Ik denk dat je beter kan werken met of een plantenspuit of als dat niet werkt mrt aluminium folie
Plantenspuit met de straalen dan hard NEE roepen,zijn ze daar niet gevoelig voor dan op de plekken waar ze niet mogen komen folie doen dat geluid vinden ze eng en de folie ook
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

dicyvo

Bericht door dicyvo » 22 apr 2016 12:21

Iets aanbieden ipv plekken waar ze niet mogen komen bv een speelboom, takken waar ze wel aan mogen knagen.
Ik denk niet dat ze erg tam worden van dat jagen op ze.
Ik zou ze ook niet zelf uit hun kooi halen maar ze zelf uit hun kooi (veilige plek) laten komen.
Heb je iets wat ze erg lekker vinden? witlof, andijvie?? hang dit in de kooi wanneer ze er weer in moeten. Aanwennen dat ze ''s avonds nieuw voer krijgen.

Wat voor kooi heb je? misschien kun je er iets bovenop maken wat ze leuk vinden.
Afbeelding

dicyvo

Bericht door dicyvo » 22 apr 2016 13:17

Bedenk net dat ik de valkjes de 1e dagen in de kooi kreeg met een stok waar ik trosgierst op gebonden had. Stapten ze zo op.
Afbeelding

Jordy&Lièna

Bericht door Jordy&Lièna » 22 apr 2016 14:35

Een plantenspuit hebben wij ook geprobeerd, dan vliegen ze paniekerig weg en komen ze even later toch weer op diezelfde plek. Wat wij daar aan merkten is dat ze bang werden voor de plantenspuit, als je deze alleen al oppakte dan raakte ze in paniek. De aluminium folie is misschien wel een goeie om te proberen, al wordt het met de gordijnen wel lastig maar daar vinden we wel wat op!

Wij hebben een vrij grote kooi, 45cm x 70cm x 100cm met een puntdak en hij staat op hoge poten. Voor de tip om de vogels er zelf uit te laten komen, moeten we dat voor beide doen aangezien 1 er totaal geen problemen mee heeft om er op de hand uit te komen, of geeft dit de andere vogel meer angst?

Voor het aanbieden van trosgierst zijn wij in het begin vooral veel naar hun toe gekomen. Nu proberen wij iets meer afstand te creëren waardoor ze zelf naar ons moeten komen als ze wat lekkers willen. Bij 1 werkt dit prima, de ander helaas nog niet 100%. Eens kijken of we ze beter kunnen belonen als ze op plekken zitten waar ze wel mogen komen. Goeie tip ook door het op de stok te binden, werkt direct!

Vandaag de kooi weer verschoond en nog geen vers eten gehad (hadden nog restjes). Kunnen we mooi het schema omgooien naar 's avonds eten geven!

Bedankt voor de reacties! :D

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 22 apr 2016 15:37

Ik heb 6 grasparkieten, en 4 valkjes.
Vooral de valkjes zijn erg hardleers als het om plekken gaat waar ze niet mogen zitten :smile:
Ik doe het wel nog steeds met de plantenspuit op de harde straalstand. En dat snappen ze heeeeeel goed, want ik hoef de spuit maar te pakken, en dan vliegen ze weg van de plek waar ze niet mogen zitten. Dus ze snappen het absoluut wel.

Het straffen door ze in de kooi te zetten vind ik zelf helemaal niks.
Ten eerste gaan ze er niet zomaar in, en ten tweede snappen ze dat volgens mij helemaal niet. Dus ik ga zeker niet voor deze aanpak.
Het blijven gewoon eigenwijze dieren, en ik denk dat je gewoon eindeloos naar de plek zal moeten gaan omze weg te jagen/te vebieden :-D

Ik heb ze 's avonds met zo'n 20 seconden allemaal terug inde kooi.
Maar dat is aangeleerd door ze alleen ''s avonds nieuwe zaadjes te geven.
Ze krijgen buiten de kooi wel lekkere dingen, zoals groenten oid, maar zeker geen zaadjes.
Ik heb altijd een stokje, en loop dan naar ze toe. Ik roep "eten", en dan gaan ze één voor één de kooi in. Echt heel snel.
Dit heeft een paar dagen geduurd eer ze het snapten, maar dit gaat echt zo ontspannen nu. En ik hoef ze dus niet te vangen of op te jagen.
Het werkt alleen als je geen haast hebt, en niet weg hoeft. Het kost een paar dagen, maar daarna heb je er enorm profijt van. :thumright:
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 22 apr 2016 17:34

Nee de methode met de strafkooi werkt alleen als ze tam zijn of als ze in de kooi zitten en lelijk doen,dat je ze even in een strafkooi zet,maar verder heb ik goede resultaten met de folie als ze ergens niet op mogen zitten,folie is eng en maakt herrie
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Alex-dV

Bericht door Alex-dV » 23 apr 2016 20:08

Ik heb de ervaring dat een klimboom met zitstokken het beste werkt. Ze gaan liever naar een zitstok dan naar een lamp of tv.

Zelfs parkieten die eerder een buitenvolière gewend waren geweest en bij mij moesten leren hoe ze met de ruimte in de kamer konden omgaan, zaten vrij snel met z'n allen (toen vier stuks) op de klimboom. Weer naar de kooi toe heb ik ze aangeleerd via een handstokje. Ook dat heeft niet al te lang geduurd, omdat ze dan liever uit zichzelf weer naar binnen gaan.

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 24 apr 2016 11:03

Ik kan je hierin geen advies geven omdat alle vogels bij mij in een buiten volière zitten.
En zij in hun eigen domein overal mogen zitten.
Wel heb ik gemerkt dat ze snel aan routine wennen, vooral als alles op vaste tijden gebeurd.
En altijd zeer consequent blijven over wat wel en wat niet mag helpt beslist.
Uit de periode dat mijn dochter ze nog op zolder had weet ik wel dat zij daar hangplekken had gecreëerd.
Boven op de kooi en boven op een kast. Plekken waar ze graag zaten en daar gaven we speelgoed en sloop materiaal zoals wc rolletjes en eierdozen in stukken geknipt.
Dan pas tegen de schemering verse zaadjes in de kooien en dan zaten ze binnen no-time weer in de kooi.
Hopelijk heb je wat aan de tips die ik hier voorbij heb zien komen.
Heel veel succes ! :thumright:
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Jordy&Lièna

Bericht door Jordy&Lièna » 24 apr 2016 16:12

Helaas hebben wij niet zo'n grote woning, hierdoor moeten wij creatief omgaan met de inrichting voor de vogels.

Gister hebben wij de kooi weer opnieuw ingedeeld, wat ook voor de vogels gek genoeg een stuk meer rust gaf. Waarschijnlijk was het toch niet zo praktisch daarvoor. De gordijnen gebruiken wij amper (2e verdieping appartement) waardoor we een stukje van de rails voor de vogels hebben gereserveerd, niet binnen bereik van de gordijnen. Hier hebben wij een spiraal aan een oude band van een ochtendjas hangen, vooral die band vinden ze heerlijk om op te zitten. Sinds een paar dagen hebben wij van een handdoek een tunnel gemaakt aan de rails en een hangingbasket met een kokosmat erin opgehangen, ze vinden het prachtig!

Op dit moment zijn ze erg rustig en veel opzoek naar voedsel. Vanmiddag zaten ze er ook zo weer in toen we even weg gingen. Zonder problemen zat de een op mn hand en de ander heel voorzichtig op mn arm. Het in de kooi zetten was een fluitje van een cent, en hebben zelfs de kooi dicht kunnen doen zonder dat ze het eng vonden! Vanavond maar eens proberen om het erin te houden om ze ook vocaal duidelijk te maken dat ze eten krijgen! :D

dicyvo

Bericht door dicyvo » 24 apr 2016 18:32

Jullie zijn in elk geval lekker bezig om het leuk te maken voor jullie vogeltjes :thumright:
Alleen......zijn stof en handdoek een minder goed idee. Ze kunnen er in blijven haken en ze kunnen het binnenkrijgen.
Ik heb een bezemsteel van de bouwmarkt opgehangen met douchegordijnen van de action. Ook aan de gordijnrails.
Gebruik geen touw maar bv tyraps voor de bevestiging. Mocht je iets kopen in de dierenwinkel, koop dan ook niets met touw of spiegeltjes.
Baby speelgoed is vaak ook leuk voor ze. Straks met koningsdag ga ik weer wat scoren :mrgreen:
Afbeelding
Paar euro bij kruidvat
Afbeelding
Afbeelding

Nicky

Bericht door Nicky » 26 apr 2016 11:38

Je moet idd de plekken waar ze wel mogen zo leuk en aantrekkelijk mogenlijk maken maar pas op met een tunnel van een handdoek, weet niet helemaal hoe ik me dat moet voorstellen maar als ze er in kunnen kruipen kunnen ze het ook als nestgelegenheid zien, als je een pop hebt dan.
En aan badstof kunnen ze snel met de nageltjes blijven hangen,..
Zoveel mogelijk natuurlijke of gladde materialen gebruiken. En wat geven om te slopen, rijg bijv. met wat sisal of hennep touw geknipte eierdoos stukken aan elkaar, met een knijpertje wat andijvie erop en werkt vele malen beter dan duur vogelspeelgoed uit de dierenwinkel ;)
Wees jezelf er zijn al genoeg anderen - Loesje %%-

Plaats reactie