Parkietjes van elkaar scheiden?

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Raymonn

Parkietjes van elkaar scheiden?

Bericht door Raymonn » 12 nov 2015 10:50

Hallo allemaal! Ik zit met een dilemma waarvan ik de mening van andere parkiet lovers zou willen weten...

In mei dit jaar heb ik Misty gekocht in de dierenwinkel. Al snel bleek dat er wat aan hem mankeerde want zijn ademhaling piept soms waarbij zijn borstje zwaar ademt en zijn staart op en neer wipt... Dit laatste is eigenlijk constant, zelfs in rust. Verder was het ook een gespannen beestje, want slapen zie ik hem bijna niet (ook het normale slapen op 1 poot met zijn snavel tussen zijn veren doet hij niet)
Ik kon merken dat misty eenzaam begon te worden. Hij zat steeds bij mijn spiegel naar zichzelf te kijken en begon te schreeuwen om aandacht, terwijl ik hem dat veel gaf. Daarom besloot ik er een vriendje voor hem bij te nemen zodat hij niet alleen is als ik er niet ben etc. In het begin ging het super goed maar langzamerhand begon misty dominant gedrag richting de nieuwe parkiet (Ash) te vertonen. Ik vermoed dat ash ook een mannetje is.. Misty duwt ash bijvoorbeeld weg bij het voer en waar ash zit wil misty ook zitten, tot irritatie van ash. Ash is een heel lief en rustig vogeltje die makkelijk tam gemaakt is, in tegenstelling tot misty. Misty zit altijd met zijn veren strak op zijn lijfje en zijn vleugels een beetje gespreid alsof hij bang voor je is en op het punt staat weg te vliegen. Ook begint misty sochtends vroeg keihard te krijsen. Een doek over de kooi heeft hierbij geen zin. Als hij ergens een geluidje hoort dan is het al bingo.

Nu komen we eindelijk bij mijn vraag! Ik zit erover te denken om misty weg te geven aan iemand die een volière heeft met meerdere grasparkietjes, omdat het voor mij gewoon niet meer leuk is en ook omdat ik het idee heb dat ash een beetje bang voor hem is. Maar nu vraag ik me alleen af of het wel zon goed idee is om misty en ash uit elkaar te halen... Misty komt wel goed terecht, maar ash blijft dan alleen met mij over. Heeft iemand hier dit toevallig ook gehad, of heeft iemand advies?

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Parkietjes van elkaar scheiden?

Bericht door debby1972 » 12 nov 2015 11:32

Welkom
In eerste instantie wil ik je vragen om even een filmpje te maken van Misty en het gepiep,als deze vogel niet optimaal in gezondheid is dan kan je hem/haar ook niet herplaatsen, (wat nu ook te koud is voor een voliere,dat kan pas in het voorjaar weer)
Dan zou ik graag van beide parkieten foto's willen zien van de neusdop in een zo goed mogelijk licht en van dichtbij.
Dit om te zien of misty geen popje is,want de gedragingen doen me daar sterk aan denken.
Dat geschreeuw kan 2 dingen betekenen 1 dat ze zich niet goed voelt door iets medisch of dat ze zich niet thuis voelt zoals je zelf al.aangeeft en zich beter kan aarden in een volliere.
Maar dat medische moet eerst even uitgesloten worden daarmee.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Raymonn

Bericht door Raymonn » 12 nov 2015 17:00

debby1972 schreef:Welkom
In eerste instantie wil ik je vragen om even een filmpje te maken van Misty en het gepiep,als deze vogel niet optimaal in gezondheid is dan kan je hem/haar ook niet herplaatsen, (wat nu ook te koud is voor een voliere,dat kan pas in het voorjaar weer)
Dan zou ik graag van beide parkieten foto's willen zien van de neusdop in een zo goed mogelijk licht en van dichtbij.
Dit om te zien of misty geen popje is,want de gedragingen doen me daar sterk aan denken.
Dat geschreeuw kan 2 dingen betekenen 1 dat ze zich niet goed voelt door iets medisch of dat ze zich niet thuis voelt zoals je zelf al.aangeeft en zich beter kan aarden in een volliere.
Maar dat medische moet eerst even uitgesloten worden daarmee.
Bij deze de foto! Het is niet heel duidelijk te zien wat de kleur is. (Misty is de rechter) Zoals je een beetje kan zien is haar snavel en neusdopje ook schilferig.. geen idee waar dat van komt..

Over zijn ademhaling heb ik al contact gehad met een vogelarts. Hij vertelde me dat het een schimmelinfectie zou kunnen zijn.. Om dit te verhelpen zou Misty een kuurtje van een maand moeten krijgen en dat wil ik hem niet aan doen. Ik moet hem daarvoor met mijn handen vastpakken om hem dat toe te dienen met de kans zijn vertrouwen kwijt te raken.. Daar komt ook nog bij dat het geen goedkoop kuurtje is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Peter
Contacteer:

Bericht door Peter » 12 nov 2015 17:27

De beide vogels zijn dames, dat verklaard ook het gemopper onderling. Twee poppen samen gaat maar zelden goed, vaak gaan ze vechten met soms de dood als gevolg. De rechter vogel heeft last van een schurftmijt, daardoor is de snavel zo. Je kunt bij de dierenwinkel van het merk Beaphar een antiparasiet voor vogels kopen, dit pipetje moet je in de nek druppelen en dat na vier weken herhalen. Tevens kun je de snavel een aantal dagen achter elkaar insmeren met vaseline, maar las op dat je neusgaten open laat. Door de vaseline sluit je de gangen af die de mijten in de snavel graven en zo gaan de mijten dood.
Groetjes Peter :sunny:

Afbeelding

Raymonn

Bericht door Raymonn » 13 nov 2015 16:53

Hoe kun je dat zo zien dat het dames zijn? De neusdoppen zijn beige. Maar bedankt voor je tip! Ik zal eens de dokter uithangen bij Misty.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 13 nov 2015 17:08

Als je die pipetjes gaat halen dan moet je beide dames behandelen,want mijt is overdraagbaar,het kan geen kwaad om ze beide te behandelen met de druppels alsook de vaseline,maar zoals Peter al zei let goed op dat je de neusgaten vrijhoud en niet al te dik,gewoon een dun laagje zodat de mijten hierdoor stikken.
Popjes hebben als ze jong zijn een babyblauwe neusdop met een witte ring om de neusgaten en als ze broeds worden dan verkleurd die dop van beige naar bruin om vervolgens weer blauwwit te worden,mannen hebben als ze jong zijn een paars/roze dop en die verkleurd(tenzij een bepaalde kleurslag) later naar donkerblauw
Dus dit zijn 2 popjes!
En dat is zoals ook al gezegd geen goede en juiste combi,dus let goed op en zorg dat hier snel verandering in komt,dus of 2 mannen erbij of 1 pop ruilen voor een man.
Dit is ook de reden dat het al hommeles is in de kooi
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 14 nov 2015 02:08

Ja zoals Peter en Debby al aan gaven zijn dit inderdaad twee popjes en dat is een weinig geslaagde combinatie.
Jij vroeg je af of je ze wel mocht of kon scheiden, nou dat kan en mag zeker wel en ik zou er ook niet te lang mee wachten als je ernstige verwondingen wilt voorkomen.
Volière is momenteel geen optie en al helemaal niet voor een vogel met ademhalings problemen.
Dus dat wordt nog best lastig, maar met 2 mannen erbij zul weinig last meer hebben van de dames.
Nu nog de behandeling tegen mijt starten en wellicht heeft je eerste popje ook heel wat minder last van haar moeizame ademhaling.
Anti-parasiet pipetjes werken zeer goed en ipv vaseline zou je ook epitheel/wondzalf van beaphar kunnen gebruiken dit is op basis van vaseline, maar er zit nog een stofje in dat rustgevend werkt en helpt tegen de jeuk.
Waar ze bij mijt ook last van hebben.
Met een wattenstaafje dun aanbrengen op de neusdop en snavel, maar ook de pootjes insmeren.
Dit samen met de druppels die in het nekkie gegeven worden, zul je al snel resultaat bemerken.
Heel veel succes met de behandeling, maar ook met de zoektocht om beiden dames van een vent te voorzien.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Raymonn

Bericht door Raymonn » 11 jan 2016 13:48

Het is alweer een tijd geleden dat ik dit topic heb aangemaakt en wil jullie even op de hoogte brengen van hoe het nu gaat!

Het gaat stukken beter met Misty en Ash. Ik heb via een site "anti luchtpijpmijt" medicatie gehaald en hun neusdopjes een aantal keren ingesmeerd met vaseline. De eerste keer was 2½ maand geleden... Kort daarvoor heb ik Misty een week bij mijn ouders laten logeren zodat ze beide even rust van elkaar konden krijgen. Dit heeft goed geholpen, want de ruzies die ze daarvoor altijd hadden zijn nu verleden tijd! Ze gaan nu leuk met elkaar om :-D Blijkbaar zijn ze tot de ontdekking gekomen dat ze elkaar toch wel een beetje gemist hebben en niet zonder elkaar kunnen.

Het toedienen van het medicijn heeft echter hun vertrouwen in mij wel geschaad... Ze zijn een stuk banger geworden en natuurlijk bang dat ik ze nog een keer zo vast pak... Ik moet dus weer van voor af aan beginnen met het winnen van hun vertrouwen. Dit gaat moeizaam, maar ik hoop dat het lukt :smile:

De piepende ademhaling is in elk geval verdwenen en hun snaveltjes zien er gezond uit. Bedankt voor jullie hulp! :thumright:

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 12 jan 2016 00:50

Heel fijn dat het met hun gezondheid vele malen beter gaat en nu maar hopen dat hun relatie ook goed blijft gaan.
Het is namelijk algemeen bekend dat 2 popjes samen 9 van de 10 keer goed fout kan gaan.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar wees er allert op, want de omslag kan zo maar van de één op de andere dag plaats vinden.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Plaats reactie