Een lastige bijter

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Lisa

Een lastige bijter

Bericht door Lisa » 10 nov 2015 22:18

*sorry, lang verhaal*

Ik heb Silly nu iets minder als een jaar. Hij komt uit het asiel, en ik weet niet veel van hem. Hij was duidelijk volwassen toen ik hem kreeg, maar dat is alles wat ik van zijn leeftijd weet. Het is een man. Hij gaat goed samen met mijn andere man, maar niet op de manier waarop mijn vorige twee met elkaar omgaan. (minder snavelen en kroelen, maar nooit agressief)
Hij is heel tam, spreekt aardig wat (soms onverstaanbare) woorden en wil graag uit je mond eten. Dat laat ik niet toe. In de tijd dat ik hem heb zie ik hem steeds meer parkiet worden. Hij maakt meer en meer parkietengeluiden, gedraagt zich steeds beter naar mijn andere vogel en vliegt meer en meer.
Ik heb het vermoeden dat hij met de hand is opgebracht, of in elk geval lang alleen heeft gezeten.
Goed, dat als achtergrond. Nu het probleem.

De laatste maanden bijt hij behoorlijk.
Hij bijt hard en het doet pijn. Hij bijt als hij op mijn bureau rondloopt, als hij op mijn schouder zit en als hij op mijn hoofd zit. Hij hapt naar me als ik voer geeft (in dit geval wacht ik met het voer geven, zet hem op een ander stokje, en geef later het voer. Dit werkt redelijk).

Als ik hem aandacht geef bijt hij niet, maar ik wil mijn vogels los hebben vliegen, ook als ik geen aandacht kan geven. Hij is enige tijd af te leiden met speeltjes (ok, potloden en pennen die ik laat slingeren. Hé, speeltjes hoeven niet geavanceerd te zijn!), maar vind mij (bijten) na een poosje altijd leuker. Hij bijt ook niet als ik mijn hand in de kooi steek of hem op laat stappen.

Hij bijt niet uit angst. (Hij loopt naar mijn hand toe om te bijten, terwijl hij er andere momenten rustig naast zit). Het is zeker geen bang vogeltje.
Bijna altijd negeer ik het gedrag. Dit nu al maanden. De enige keer dat ik reageer is als hij in mijn gezicht bijt, dan zet ik hem in de kooi, want meerdere keren in je oor of wenkbrauw gebeten worden is echt niet leuk. De plekken op mijn hand zijn meestal na een uurtje weer weg, maar hij bijt echt hard, niet een beetje knagen of ontdekken. Het bloed niet, maar ik krijg wel bultjes waar hij gebeten heeft.

Om het probleem moeilijker te maken:
- Hij houd van blazen! Heerlijk een fris windje.
- Hij houd van alle vormen van aandacht. Of het opstappen, ‘nee’ zeggen is of hem boos aankijken. Het is allemaal hartstikke leuk! :mrgreen:
- Ik heb ze meestal ’s avonds uit de kooi. Ze zijn ’s avonds het meest actief. Ik wil geen plantenspuit gebruiken, want het wordt koud in de kamer waar mijn vogels zitten. Ik wil ze niet ’s nachts nat hebben (zelfs niet een beetje)

Goed, ik had in eerste instantie de hoop dat hij na een paar weken negeren wel zou ophouden. Dat is dus niet het geval. Helaas.
Hebben jullie suggesties over hoe om te gaan met dit gedrag?

Het is verder een lief vogeltje, en ik laat dit zijn vliegtijd ook zeker niet beïnvloeden, maar het zou leuk zijn als iemand een manier heeft om het af te leren.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Een lastige bijter

Bericht door debby1972 » 10 nov 2015 22:54

Ja dat is best lastig,het is dus een aardig mannetje met pit.
Hij mag niet uit je mond eten en dat is goed,maar daarentegen mag hij wel op je hoofd zitten wat voor een hoop vogels niet erg is,maar wel voor een dominante vogel,het hoofd is jou hoogste punt en dus is dat een dominantie.
Hij mag dus niet meer op je hoofd,tenzij je jou probleem met hem hebt opgelost.
Negeren kan bij sommige dingen wel werken,maar werkt bij jou dus niet en als negeren niet werkt,dan moet je toch overgaan op straffen,een straf kan verschillen per vogel,de 1 is al onder de indruk van blazen,maar als ik het goed las is dat dus ook geen optie,dus dan heb je nog een plantenspuit en ik zag jou aantijging hiertegen,maar dat is niet heel erg als ze binnen zitten,maar als ze buiten zitten is dat niet slim,maar dat is hier niet het geval.
Als je het toch niet wilt,dan zou ik toch kiezen om er bepaalde tijden voor in te zetten om dit gewoon te trainen,wat nog een andere optie is,maat dat wordt lastig als ze los zijn,dat is als hij je bijt,dan zet je hem in een strafkooi,een soort time out in een kooitje die alleen daarvoor gebruikt wordt.
Negeren werkt alleen als het niet iets positiefs opleverd en zodra hij dus zijn gang kan gaan en het leverd op dat jij maar een fractie van een seconde fronst van de pijn of schrik bij wijze van,dan heeft hij succes.
Hij kijkt heel nauw naar jou lichaamstaal,dus let op bij wat je doet.
Dit is niet makkelijk bij een vogel en ook omdat hij het dus alleen doet wanneer hij los is,dat maakt het nog minder makkelijk,maar zorg dat je het goede gedrag wel giga beloond,want belonen is belangrijker dan straffen,maar hij moet wel weten wat hij fout doet en wat hij goed doet,want voor hem is het normaal gedrag als hij leiding moet geven in zijn beleving,maar nu moet jij hem leren dat je dat niet tollereerd van hem
Ik hoop dat ik je duidelijk genoeg heb uitgelegd,is niet mijn sterkste kant hahaha
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Lisa

Bericht door Lisa » 11 nov 2015 14:48

Bedankt!
Ik ga het proberen. Plantenspuit staat klaar, en de speeltuin van mijn haar is tijdeljk geloten. Jammer, maar als het helpt is het het zeker waard.
Hij blijft maar lekker op mijn bureau achter pennen aanrennen!

(ik laat trouwens nu helemaal geen reactie zien als hij bijt, altijd pas na een paar minuten. behalve dus bij mijn gezicht, dan is geen reactie echt niet uit te houden)

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 11 nov 2015 17:54

Succes,het is even een tijdje consequent zijn met het laten zien tot hoever hij mag gaan en wat jij wel en niet goed vind,maar dat heeft hij ws nog niet goed aangegeven gekregen,dus dat wordt even aanpoten,maar dat moet te doen zijn
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Plaats reactie