Onze acht parkieten blijven voornamelijk boven in de voliere, waarom?

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
kurkslopers

Onze acht parkieten blijven voornamelijk boven in de voliere, waarom?

Bericht door kurkslopers » 11 feb 2015 14:08

Sinds pakweg een maand hebben we een Montana Villa Esquina (75 x 75 x 160 cm, b x b x h) met daar acht parkieten en een woud aan hout en kurk.
Genoeg voederbakken, grit-bakjes, grit op de plateaus en "huisjes", gierst en snoepstengels.
Speelgoed: schommels, houten klos met snoep, touwen, van alles. En alles is mooi verdeeld over de hoogte.

Het probleem: ze blijven maar in de bovenste helft van de voliere, komen nauwelijks beneden. Een badje neerzetten heeft geen zin, zelfs voor snoep en gierst komen ze niet naar beneden.
Is dit een kwestie van tijd, een andere plek geven, meer of minder licht... wie heeft een idee?

Ze stonden eerst voor een raam dat tot op de grond kwam:

Afbeelding

Misschien was dat te bedreigend. Daarom vandaag in deze hoek gezet, zie foto's.

Afbeelding

Even allemaal bij elkaar, is natuurlijk erg eng als er foto's van je worden gemaakt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Onze acht parkieten blijven voornamelijk boven in de voliere, waarom?

Bericht door debby1972 » 11 feb 2015 15:59

Het ziet er heel netjes uit,alleen ben ik niet bekend met kurk en parkieten,omdat het slopers zijn en ik niet weet of kurk kwaad kan voor ze,misschien heeft iemand anders daar een antwoord op?
De kooi is een hele mooie,maar idd parkieten (vogels in algemeen) zitten graag hoog,maar ik denk dat het even tijd kost voordat ze ook beneden gaan inspecteren,maar als het scharrelaars zijn,dan komt dat wel goed,maar wennen ergens aan dat nieuw is,dat kan even duren bij parkieten.
Maar beneden gaan zitten op hun gemak,dat zal je ze niet vaak zien doen,tenzij ze niet lekker in hun vel zitten.
Ik geef altijd mee dat breder beter is dan hoog,maar dat terzijde is je volliere erg mooi en niks mis mee hoor.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 11 feb 2015 17:14

Foto's nemen is SUPEReng! :mrgreen:

Hangt van parkiet tot parkiet ook af. Croky was een echte scharrelaar, en zat vaak op de bodem te scharrelaar. Hij was over het algemeen een grondvogel, en speelde ook meestal op de grond. Liep ook op z'n gemak van de woonkamer naar de keuken ipv te vliegen.
Toby daarentegen zit liefst zo hoog mogelijk, als hij los is zit hij op de kettinkjes waarmee het speelplein aan het plafond vast hangt, met zijn kopje tegen het plafond. Sky zit ook liever hoog.

Geef ze even tijd, en als ze niet gaan scharrelen, is dat ook helemaal niet erg.

Wat de kurk betreft, Debby, weet ik het ook niet. Het is een natuurproduct, dus misschien kan het onbehandeld geen kwaad? Ik hou zelf kurken bij (om te stempelen, ben kleuterleidster), en Croky pikte er wel eens eentje om mee te rollen, maar hij beet er nooit aan. In sommige speeltjes wordt ook wel kurk gebruikt.
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

kurkslopers

Bericht door kurkslopers » 11 feb 2015 20:25

Dankjewel Debby en Audrey! :smile:

We zullen ze wat meer tijd geven. Ook zijn ze nog steeds erg bang als je met je hand in de kooi komt.

Ze kunnen allemaal vliegen, maar hippen ook van tak naar tak. Wanneer kunnen we ze trouwens vrij in huis laten vliegen? Dat lees ik nergens in de boeken... ben nu bang dat ze de kooi dan niet weer in willen, of niet kunnen vinden... :-(

Kurk is een geliefd materiaal voor ze. Wij hebben het voor ze gekocht bij vogelgaleria.de (ja in Duitsland). Hier zie je informatie over kurkplateaus:
https://www.vogelgaleria.de/shop/Vogels ... efertype=8. Best duur... :shock:

Ze hebben daar ook houten plateaus en huisjes, die je met een bout met vleugelmoer aan de kooi vastmaakt. Hebben ze het eenmaal helemaal kapot gemaakt, dan kan je die schroef/bout weer gebruiken om in zelf gevonden hout of kurk te draaien. Die takken zijn ook op die manier bevestigd.

Ik denk dat we toch maar gaan kijken naar een brede kooi. Net als jij Debby, lijkt breed mij ook handiger dan hoog. Maar ja... ben je zo weer een kleine 300 euro verder. :?

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 11 feb 2015 20:43

Nee joh je hebt toch een mooie volliere? !
Als ze eruit mogen om de vleugels te strekken is dst prima.
Als je ze los wilt laten vliegen moet je daar wel de tijd voor hebben en niet weg moeten,want dan heb je.ze niet gelijk binnen.
Dat moeten ze ook leren om zelf terug te gaan.
Een tip geef ze in de avond eten en dan weten ze dat ze terug moeten om te eten,omdat ze dan altijd nieuw eten krijgen dat werkt bij mij goed
Afbeelding
Afbeelding

kurkslopers

Bericht door kurkslopers » 11 feb 2015 22:02

Is het eigenlijk per se nodig dat ze vrij kunnen vliegen? Ik zie het zo voor me dat ze nooit allen tegelijk weer in de voliere gaan zitten... 8-)

O ja, jouw tip om 's avonds eten te geven deden we al. :smile:

Audrey57

Bericht door Audrey57 » 11 feb 2015 22:45

Jawel hoor, de kooi is hun vertrouwde plekje en als hun eten daar is, gaan ze er sowieso heen. Mijn twee ventjes Toby en Sky zijn ook niet tam, mogen de hele dag los en gaan 's avonds braaf hun kooi in ;-)
De eerste avond toen ze hun nieuwe kooi hadden, was dat wel nogal laat, maar na een drietal nachten gingen ze er al vroeger in. Als ik zelf in mijn kamer kom (tussen 21u en 22u30 ongeveer), zitten ze er bijna altijd in.

En, in geval van nood kan je met een takje trosgierst ook wel wat bereiken ;-) dan hoeft er maar eentje de weg naar de kooi vinden en als de anderen hem/haar horen en zien snoepen, volgen ze al vlug.

Maar, zoals Debby al zegt, zorg dat je tijd hebt en ze er niet in "moeten". En, nog een tip: De eerste avond dat die van mij in hun nieuwe kooi moesten slapen, was een vrijdag. Niet over nagedacht, kwam toevallig zo uit. Maar ik was erg blij dat ik 's anderendaags wat langer kon slapen dan op een weekdag ;-)

Ook al heb je een mooie, grote volière, dagelijks een vlucht door de kamer is in mijn ogen toch wel een noodzaak. Even de vleugels strekken en een eind vliegen, zullen ze heel fijn vinden :thumright:
Afbeelding

Lieve Toby (hier sinds 10/08/2013)
Schattige Sky (°08/09/2013, hier sinds 30/10/2013)
Avontuurlijke Mika (°05/06/2015, hier sinds 30/07/2015)
Grappige Pluk (°07/06/2015, hier sinds 30/07/2015)

Rust zacht kleine Zazou <3 ik zal je nooit vergeten. (hier sinds 21/07/2009 *05/08/2013)
Tot we elkaar terug zien, mijn dappere strijder. Croky, kusje klein bollievogeltje (°21/08/2006, hier sinds 02/10/2006, *22/12/2014) <3

kurkslopers

Bericht door kurkslopers » 11 feb 2015 22:47

Haha, dat vliegen wordt een feest met acht stuks... :-D :vogel1:

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 12 feb 2015 17:22

Ja vliegen hebben ze wel nodig,ik heb er hier 7 in een grote kooi,maar die gaan er dagelijks uit en ze gaan er allemaal wel weer in,kwestie van wennen en ze weten als ze terug gaan,dan staat er nieuw voer en zo nu en dan geef ik ook wat lekkers in de vorm van trosgierst of groente of verse kruiden en dan weten ze dat ze beloont worden voor het uiteindelijke terug gaan,maar daar gaat idd wel even wat tijd over heen om dat duidelijk te maken,bij de een duurt dat langer dan bij de ander,maar vaak als er 1 schaap over de dam is......
Dus in het begin moet je ze eruit laten als je daar echt de tijd voor kan nemen en dan weten ze uiteindelijk wel wat de bedoeling is
Afbeelding
Afbeelding

kurkslopers

Bericht door kurkslopers » 13 feb 2015 11:21

Dan Debby, moeten we het maar gaan proberen. Eerst dus de boodschappen, zodat we de tijd hebben. ;-)

Hanchen

Bericht door Hanchen » 22 feb 2015 19:20

Wij hebben de voerbakken onderin de voliere hangen, met de kapjes erboven, ivm met poepjes. Dat was in het begin allemaal mar eng, die kappen/dakjes, aar dat went snel genoeg.
In het begin gingen ze bij ons ook niet naar beneden, maar sinds we die bakken laag hebben hangen in de kooi, gaan ze ook regelmatig scharrelen, niet allemaal, maar n ieder geval wordt zo de hele voliere gebruikt. Klimmen en klauteren ze ook wat meer en dat is weer goed voor de spieren. ;)

Hier steeds de hele dag de kooi open, behalve als ze moeten slapen, ze vliegen wanneer ze willen en kunnen evt nog in de speelplaats hangen, maar over het algemeen zitten ze in of aan de buitenkant van de kooi. Ze zijn niet meer tam hier, maar het is toch heerlijk als ze zo nu en dan lekker hun vleugels kunnen gebruiken. :)

Plaats reactie