Vraag over valken!

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Peter
Contacteer:

Vraag over valken!

Bericht door Peter » 05 feb 2015 20:42

Ik heb advies nodig wat betreft mn valken, aangezien ik hun gedrag nog niet helemaal ken en er hier meerdere mensen zitten die bekend zijn met valken, hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Een kleine maand geleden is valkparkiet nummer drie hier komen wonen. De opaline witmasker pop. De dame waar ik haar vandaan heb, vertelde me dat het goed was dat ze een tijdje als derde valk in de voliere zou wonen. Dit omdat volgens haar de poppen baas zijn bij de valken en zij op deze manier vast kon wennen aan de voliere en dat ze zich dan goed thuis zou voelen voor als Kody erbij kwam. Het ging erg goed met de drie valken samen, maar nu sinds een aantal dagen zit Kyan(de bonte man) regelmatig achter haar aan te jagen. Het is net alsof hij zijn pop(Kaya) wil beschermen. Maar niet continu, het ene moment zitten ze leuk met zn drietjes bij elkaar. Of zitten de poppen bij elkaar terwijl hij lekker aan het spelen is. En zo op het andere moment krijgt Kymo er van langs. Jaagt hij achteraan, duikt er bovenop met de snavel wijd open. Vind het zo raar...
Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik wil Kymo eigenlijk niet uitvangen en in huis bij Kody zetten, het is wel een optie. Maar ze woont haar hele leven al in een voliere en vind het sneu om haar dan opeens in een kooitje te zetten. En dan gaat ze van koud naar warm en dan later weer naar buiten. Ook wil ik haar eigenlijk ook niet apart in een kooi in de schuur zetten ofzo...
Volgens de dame waar ze vandaan komt, is het wel normaal gedrag dat mannen in deze periode meer last krijgen van hormonen, maar dat ze dat normaal niet op poppen botvieren...
Wie oh wie heeft advies voor me! Ik wil ook niet dat ze gewond raakt ofzo, maar vooralsnog lijkt het alleen maar dat haar wegjaagt, maar verder niet verwond!
Groetjes Peter :sunny:

Afbeelding

Hélène
Moderator

Re: Vraag over valken!

Bericht door Hélène » 05 feb 2015 21:33

Ik heb juist helemaal niet de ervaring dat valkenpopjes graag de baas zijn.
Hier zijn de mannen de baas en ook hier kunnen de mannen valken zeer dominant/verdedigend gedrag vertonen, maar nooit tegen popjes. Wel tegen andere mannetjes.
In hoeverre is het zeker dat je 3e valkje een popjes is ??
Misschien vertoont je bonte mannetje dit gedrag omdat de 3e de enige rivaal is, anders zou ik het niet weten.
Ik persoonlijk herken dit gedrag niet tegenover een popje.
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Peter
Contacteer:

Bericht door Peter » 05 feb 2015 21:52

Ze is ongeveer een jaar en heeft haar parels nog en vertoond enkel poppen gedrag. Degene waar ik haar vandaan heb wist zeker dat het een pop is. Ze laat ook vaak haar ukken testen in Spanje. Wellicht inderdaad omdat ze de enige andere valk is...
We wachten even rustig af, mocht het erger worden kan ze altijd nog naar binnen!!

Afbeelding

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 06 feb 2015 10:43

Zal mijn antwoord ook even hier plaatsen. Heb hetzelfde idee als Hélène
Is inderdaad niet normaal dat de man een pop weg jaagd. De poppen zijn bij grasparkieten de baas maar bij de valken valt me dat totaal niet op en heb ik ook nog nooit gezien. Ze zijn eigenlijk onder elkaar enorm lief. Nu heeft een vriendin van mij een soortgelijks probleem gehad maar waren tijdelijk 2 mannen en 1 pop. Dus vraag me af of de pop wel een pop is....
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

Peter
Contacteer:

Bericht door Peter » 06 feb 2015 16:21

Heb contact gehad met degene waar ze vandaan komt en zij is 100% overtuigd dat ze een pop is! Ik kijk het gewoon aan en zolang er geen serieuse problemen ontstaan laat ik ze gewoon met zn drietjes zitten!

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 06 feb 2015 18:34

Jeetje Succes Peter,ik hoop dat het overwaait
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Elufje

Bericht door Elufje » 06 feb 2015 23:41

Ik herken het najagen door een pop ook niet, wel deed inderdaad mijn man het af en toe bij mijn (nu overleden) andere man.
Wel kunnen de dames onderling af en toe even een beetje bekvechten maar verder dan dat gaat het niet.
Ik hoop dat het gedrag gauw over is!

Peter
Contacteer:

Bericht door Peter » 16 feb 2015 19:04

Inmiddels is de rust wel weer wat terug gekeerd. Zeker nu ze lekker de ruimte hebben, kunnen ze elkaar ook goed uit de weg gaan als het nodig is. Maar het lijkt goed te gaan... Kymo is toch wel een pop, heb haar laten testen, dus geen twijfel meer over mogelijk :thumright:

Afbeelding

Plaats reactie