Gedrag vogels uit asiel?

Hier kunnen vragen en tips over het gedrag geplaatst worden.

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

Plaats reactie
Daan351

Gedrag vogels uit asiel?

Bericht door Daan351 » 04 jan 2015 14:22

Hallo,

Vroeger had ik achter elkaar 2 Engelse grasparkieten. Alleen in een grote kooi, jong gekregen en zeer tam en aanhankelijk, maar de laatste is nu zo'n 6 weken geleden overleden.

2 weken gelden bedacht om overgebleven voer en speelgoed maar naar het asiel te brengen, wilde nog ff wachten met evt nieuwe grasparkieten want ivm tam maken wil ik eigenlijk een jong exemplaar.
Echter in het asiel zaten 2 grasparkieten, die moesten samen weg, dus met 2 ' oudere ' parkieten weer naar huis :smile:

Het zijn al volwassen mannetjes (blauwe dop, geen strepen meer op de kop en al vlekken op de hals).
Zijn weinig gewend, schrikken van iedere beweging en fladderen wild de kooi door, krijg het idee dat deze in het wild gevangen zijn oid
Onduidelijk is ook of deze samen naar het asiel zijn gekomen, moesten wel samen weg, doen best veel samen maar er is er één ( de blauwe) die de ander regelmatig op z'n kop pikt en wegduwt bij het eten. Slapen ook niet altijd op dezelfde stok bij elkaar.
Hij is ook veel meer ' aan het woord'. De andere hoor je amper.
Moet ik ze apart gaan zetten?

Hebben jullie ervaring met het tam maken van ouder parkieten??

Groeten,
Daan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Peter
Contacteer:

Re: Gedrag vogels uit asiel?

Bericht door Peter » 04 jan 2015 14:42

Hoi,

allereerst welkom op het forum! Altijd leuk om nieuwe mensen te verwelkomen hier.
Dan natuurlijk gefeliciteerd met de ze twee knapperds. Wat goed van je dat je ze mee genomen hebt en ze bij jou een mooi leventje gaat geven. Het zijn beide zeer mooie mannetjes. Ik zou ze gewoon lekker bij elkaar laten zitten. Zoals je zelf al aangeeft, je weet niet of ze samen horen of dat ze beide apart binnen gekomen zijn. Kan dus goed zijn dat ze nog aan elkaar moeten wennen en uit moeten vechten wie de baas is van de twee. Dat is heel normaal en je zult zien dat als ze dat eenmaal hebben geregeld dat ze de dikste vrienden zullen worden.
Het is ook heel normaal dat ze overal van schrikken. Ze hebben genoeg te verduren gehad en zullen wel wat stress hebben gehad. Laat ze de komende tijd maar lekker aan elkaar en de nieuwe omgeving wennen en je zult zien dat ze zich snel thuis zullen voelen. Zeker als je ze lekker verwend...

Oja, ook oudere parkieten kun je nog tam krijgen hoor! Zolang je maar in gedachten houdt dat het sleutelwoord geduld is dan zul je een heel eind kunnen komen met deze mannen! Veel plezier met ze...
Groetjes Peter :sunny:

Afbeelding

Hélène
Moderator

Bericht door Hélène » 04 jan 2015 18:46

Welkom hier op dit Forum.
Fijn dat jij deze twee schuwe kerels een warm plekje hebt gegeven.
Twee mannetjes kunnen best goed samen, maar aangezien jij niets geen voor geschiedenis van ze weet, kan het best zijn dat zij ook maar willekeurig bij elkaar gezet zijn.
Geef ze de tijd aan elkaar, hun nieuwe omgeving en aan jou te wennen.
Rust en regelmaat en vreselijk veel geduld en dan gaat het je vast lukken om ze een heel stuk rustiger te krijgen en wie weet ook wel tam.
Het gewone formaat grasparkiet is wel iets luidruchtiger en drukker dan de Engelse grasparkiet.
Ik wens je heel veel succes en plezier met je "Geredde" vogels. :thumright:
Voor altijd mijn hart verloren aan parkietjes.
Hoe meer hoe liever !

Afbeelding

Sophie

Bericht door Sophie » 04 jan 2015 20:53

Welkom op het forum! Leuk dat je je hebt aangemeld, want er staat hier echt vanallerlei info waar je wat aan kunt hebben. En gezellig is het sowieso!

Ik zou ze gewoon even lekker hun gang laten gaan. Je weet niets van hun voorgeschiedenis trouwens? Zei het asiel verder niet hoe ze er aan kwamen?
Juist omdat je niks weet is het even lastig, maar het gedrag wat je omschrijft klinkt gewoon als parkietengedrag. Ze moeten wennen aan de nieuwe inrichting, nieuwe omgeving, jou, mogelijk elkaar... Dat de een meer kletst dan de andere is ook normaal hoor. Ik klets ook meer dan m'n zus. Haha.

Een oudere parkiet tam maken kan gewoon hoor. Ook als je er meteen twee hebt. Je zal er mogelijk alleen veel meer tijd in moeten stoppen omdat ze én naar elkaar trekken mogelijk én dus al wat ouder zijn ėn misschien nog niet zulke goede ervaringen hebben met handen.
Maarrrrr de aanhouder wint...vooral geduldig zijn, veel tegen ze praten.... En doorzetten. :-)
Succes en veel leesplezier hier.
Lilo 15-7-2013
Zazu 29-10-2014

✨ Hold on to your wings and never let them go. Fly on to the wind, where you wanna go!✨
Dag liefste Stitch 4-2011/9-2014

Daan351

Bericht door Daan351 » 06 jan 2015 19:42

@allen,

Bedankt voor jullie berichten, voorlopig dus maar ff afwachten en ze voorlopig maar nog niet laten vliegen. :smile:
Trouwens, de groene heeft al gevlogen, de afgelopen weken 2x ontsnapt. Waarschijnlijk door de etensbak dus daar maar een touwtje overheen gebonden.
De eerste keer kwam ik 's avonds thuis en zag er maar 1 in de kooi, ging gelijk van het ergste uit en voorzichtig op de bodem gekeken maar daar lag niets. Toen de blauwe ging roepen kwam er antwoord uit een plant op de vensterbank.
De 2e keer hoorde ik ze beide al bij thuiskomst, maar zag er weer maar 1 zitten, nu live nr.2 op de vloer voor de bank te paraderen :? .

Groeten Daan.

Esther67
Moderator
Contacteer:

Bericht door Esther67 » 06 jan 2015 19:47

Een echte Houdini dus haha.
Afbeelding

Voor altijd een mooie herinnering..... Luca 21-12-`11 Jessie 23-07-`12 Jada 02-09-`14 Bodie 02-09-`14 Indy 21-03- '16

Plaats reactie