Registratie verplicht als (hobby)kweker?

Moderators: debby1972, Nicky, Hélène, Esther67, *wendy*

debby1972
Moderator
Contacteer:

Re: Registratie verplicht als (hobby)kweker?

Bericht door debby1972 » 21 okt 2014 12:11

Nou was het maar waar dat we er 25000 euro aan verdiende,dan ging ik uitbreiden
Ik ga mezelf maar aanmelden dan,dan zien we wel hoever het gaat komen,maar 8 weken stage,dat gaat me niet lukken en ik denk het gros niet,dus dan blijven er weinig goede kwekers over in NL en dan gaat de levens kwaliteit van de vogels giga naar beneden,dat zullen ze zelf dan ook wel snappen toch?
Afbeelding
Afbeelding
Lieve Fleur 5-7-2011 - 11-12-2011
Lieve Balou 10-5-2010 - 1-9-2012
Lieve Luna we gaan je nooit vergeten 8-9-2009 - 17-9-2013

http://www.baluna.nl

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 21 okt 2014 13:53

Pff, te gek voor woorden. Niet de slechte kwekers nemen ze hier, maar wel juist de hobbykweker die er juist veel liefde in stopt. Onbegrijpelijk! :sad:
Alle laatste nieuwtjes en weetjes over onze grasparkieten en hun kweek: http://grasparkieten-kweekfun.webnode.be/

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 okt 2014 14:03

Ik denk dat als jij kunt aantonen dat je niks aan je hobby verdient, dus alles wat er in gaat weer uitgeeft dat het erg meevalt.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 21 okt 2014 14:04

Engelien schreef:Ik denk dat als jij kunt aantonen dat je niks aan je hobby verdient, dus alles wat er in gaat weer uitgeeft dat het erg meevalt.
Dan bedoel je dus voor de belastingdienst ga ik even vanuit :-)

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 okt 2014 14:12

thanetrunner schreef:
Engelien schreef:Ik denk dat als jij kunt aantonen dat je niks aan je hobby verdient, dus alles wat er in gaat weer uitgeeft dat het erg meevalt.

Ook qua registratie. Zolang je niet verdient eraan kan je mij niet wijs maken dat je bedrijfsmatig bezig bent. Door je te registreren geef je eigenlijk al aan akkoord te gaan met dat je bedrijfsmatig bezig bent. Zou er nog even voorzichtig mee zijn.
http://www.grasparkieten-kweek.webs.com voor info en onze shop met o.a. voer en speelgoed. :Budgie2:
http://www.grasparkieten-boeken.webs.com voor informatieve grasparkieten boeken. :study:

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 21 okt 2014 14:18

Engelien schreef:
thanetrunner schreef:

Ook qua registratie. Zolang je niet verdient eraan kan je mij niet wijs maken dat je bedrijfsmatig bezig bent. Door je te registreren geef je eigenlijk al aan akkoord te gaan met dat je bedrijfsmatig bezig bent. Zou er nog even voorzichtig mee zijn.
Ze komen maar, heb niets te verbergen. Als ik nu de letter leest van de wet en regelgeving geldt dit gewoon en wil ook geen risico lopen dat na 1 november je de sjaak bent en geen overgangsregeling meer kan hebben.

handelen = bedrijfsvoering (geldt zelfs bij marktplaats verkopen, met meer als 1 artikeltje per maand natuurlijk...)

Engelien
Gezondheid Expert
Contacteer:

Bericht door Engelien » 21 okt 2014 14:39

Ja ze hebben dit ook zeer handig aangepakt. Want je word nu praktisch tot iets gedwongen ook i.v.m. de tijd.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 21 okt 2014 15:10

Ja klopt en dan zeggen ze dat het al vanaf juli van stand is,maar ik weet van niks,waarom weet de meerderheid van niks?
En idd ik leg er alleen maar op toe,maar daar kijken ze niet naar Engelien,ze verplichten ons gewoon als zijnde handelaar op te geven,anders kan je na 1 november gelijk op voor een cursus en wordt het alleen maar moeilijker gemaakt voor ons,dus ja ze verplichten ons masaal als een kudde dieren ons op te geven,maar ja dat is nederland he?
Heb je al een huisje vrij in duitsland hahahha
Afbeelding
Afbeelding

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 21 okt 2014 19:39

Mooie samenvatting
http://dierenartsdelaak.nl/hobbyfokkers ... nghouders/" onclick="window.open(this.href);return false;

Josephine
Contacteer:

Bericht door Josephine » 21 okt 2014 20:39

Jeetje!!!!!!!
Wat een gedoe, ik snap dat het ter bescherming is van dieren. Daar ben ik ook een groot voorstander van natuurlijk. Op zich denk ik dat ik als hobbykweker goed bezig ben. En zo ook velen op dit forum. Ik zal me dan ook registeren omdat ik geen last wil hebben. Mijn website is zo op te sporen via Google dus ook voor de eventuel controleurs. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er controles komen om te kijken hoe je bezig bent, dat is toch ondoenlijk.
Ook voor mij is het een hobby en speel ik gewoon kiet ten opzichte van het geld wat ik krijg voor de kleintjes. Maar dat maakt volgens de wettelijke regels niets uit.
Hoe het gaat lopen met een eventuele opleiding en stage zie ik dan wel weer.
Afbeelding

kitty

Bericht door kitty » 21 okt 2014 21:29

Eisen van Vakbekwaamheid

Als u een dier gaat aanschaffen bij bijvoorbeeld een bedrijfsmatige fokker, asiel of dierenspeciaalzaak, moet er bij bedrijven die gestart zijn na 1 juli 2015 in ieder geval een beheerder zijn die een bewijs van vakbekwaamheid heeft voor de diergroep waar het over gaat. Voor al bestaande bedrijven geldt dat zij voor 1 juli 2020 aan deze eis van vakbekwaamheid moeten voldoen, zodat men de tijd heeft hiervoor een opleiding te volgen. De diergroepen worden als volgt ingedeeld: Hond & Kat, Overige zoogdieren, Vogels, Vissen, Herpeten (Reptielen en Amfibieën). Wie een bewijs van vakbekwaamheid voor vogels heeft, mag dus niet zomaar met reptielen gaan werken.

edereen die al hobbymatig bezig was voor juni 2014 heeft iig al respijt tot 2020 ! Tenminste dat haal ik uit bovenstaande tekst uit?
bron: www licg.nl
Afbeelding+ Verdina, Loano& Fiorello , Ambra,Marsala,Chiara,Figaro, Salvata, Moppie, Dusty, Fidelio, Floriano en Stamos
Afbeelding
Snowy+ 31.07.2011
Puffo + 04.09.2012
Gioia +25.12.2013
Perla +12.03.2014
Diamante 24.03.2014

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 21 okt 2014 22:01

Ja klopt Kitty!

Ja idd zo denken wij er ook over Joos!!
Afbeelding
Afbeelding

Jessica G
Contacteer:

Bericht door Jessica G » 21 okt 2014 22:28

Weer je wat ik zo apart vind? Dat de vogelbonden hier niets over vermelden!! Op de site van de Nbvv is niets te vinden en in dat blad heb ik dacht ik ook niets gelezen. Ik bedoel, als deze wet + registratieplicht al blijkbaar zolang bekend is moeten zij dat toch ook naar buiten brengen en proberen tegen te gaan?

Ik ga me denk ik ook maar alvast aanmelden om gekke wendingen voor te zijn en verder maar afwachten...

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 21 okt 2014 22:42

Ja dat vind ik ook nog steeds een vreemde situatie, ik vind het allemaal erg vreemd
Afbeelding
Afbeelding

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 22 okt 2014 08:48

Ik ben het zeker met jullie eens dat de bonden (waarschijnlijk) hier een steekje laten vallen. Als hun echt niet op de hoogte zijn is dit een kwalijke zaak, maar wie zijn fout? Bij de bonden zal er een juridische afdeling zijn die zich met dit soort zaken moet bezig houden, maar het is van een ministerie ook netjes om te communiceren naar de bonden toe.

Helaas lees ik nu alleen maar reacties op facebook dat de mensen zich vasthouden aan wat de bond zegt.

Late het duidelijk zijn dat de bond niet de wet is en wat hun ook zeggen (Ja, ze weten het niet dus je hoeft het niet te doen, de soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend etc etc..) niet afdoet aan wat er bij wet en regelgeving is ingeregeld.

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 22 okt 2014 08:57

Ja vind het idd erg raar dat de bond dit niet eerder naar buiten brengt,want die kan op deze manier een hoop leden gaan kwijtraken als die niet meer kunnen kweken en dat is niet hun doel,dat is zoveel mogelijk mensen te werven.
Dus vind het heel vreemd dat juist zij niks laten weten
Afbeelding
Afbeelding

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 22 okt 2014 10:49

Gesprek met Mevrouw M. van het RVO gesproken op 22-10-2014 om 11:05 t/m 11:25
De RVO geeft aan dat, wanneer er 1 of meerdere onderstaande indicaties zijn u _mogelijk_ bedrijfsmatig bezig bent.
De indicaties zijn:
 U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
 U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
 U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
 U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
 U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een BTW-nummer.
 U adverteert.
 U oefent de activiteiten uit om winst te maken.

De uiteindelijke beslissing of u bedrijfsmatig bezig met ligt bij het RVO, daarom is deze registratie in het leven geroepen.
Dat houdt dus in het kort in, bent u in het bezit van een koppel en u fokt hiermee en u verkoopt of geeft deze jongen weg aan onbekende, dus niet vrienden of kennissen, u bedrijfsmatig bezig bent. Ongeacht of u winst of verlies maakt.

De achterliggende gedachte van deze registratie is het in kaart brengen van wat er in Nederland voor dieren thuis zitten en waarmee gefokt wordt.

Ook gaf mevrouw te kennen dat u geacht wordt de wet- en regelgeving dient te kennen, u bent bezig met uw hobby of bedrijfsvoering en u heeft informatierecht, maar dit houdt dus niet in dat u niet informatie moet krijgen, maar ook moet halen. Zoals we dat mooi samenvatten:

Informatierecht is geen eenzijdige aangelegenheid

Ze geven te kennen dat de communicatie inderdaad beter had mogen gaan en dat er officiële brieven zijn uitgezonden naar de overkoepelende organisaties zijn gestuurd,

Uiteindelijk hebben wij gezamenlijk het gesprek afgesloten en heb ik als tip gegeven het telefoonmenu aan te passen.

Heeft u dus vragen over deze regelgeving, de RVO wilt u graag te woord staan. Belt u hiervoor met 088-0424242 optie 2 en daarna optie 2 en geeft u daarna aan dat u iemand wenst te spreken over de regelgeving: “Bedrijfsmatig huisdieren houden” en dat het om een inhoudelijke vraag over de regel- en wetgeving gaat.

Voor mij is dit de laatste communicatie die ik erover kwijt wilt, het is verder aan uzelf uw keuze te maken of u wilt registreren of niet.

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 22 okt 2014 14:08

Ah, nou 'duidelijk' dus :)

Ik val nog steeds over het stukje belastingdienst. Want de reden dat dit soort zaken juist niet geregistreerd waren, is volgens vriendlief dat je dan alle BTW van je aangekochte spullen voor je dieren mag terugvragen bij de belastingdienst. Meestal maak je geen winst op deze kleine schaal dus de belastingdienst zal jou alleen maar geld moeten gaan geven als je geregistreerd bent als iemand die bedrijfsmatig bezig is.

Ik ga deze mevrouw er eens over bellen, want ik heb nog wel een aantal aardige rekeningen liggen met betrekking tot mijn 'hobby' en als ik hiervan de BTW terugkrijg als ik mezelf registreer... dan is dat weer mooi meegenomen. Dan vraag ik ook gewoon een KvK nummer aan als dat nodig is.

Ik vind de info over het vakbekwaamheidsgebeuren ook erg ondoorzichtig, waar kan ik achterhalen of mijn ooit gehaalde diploma's goed zijn?

Ik hoef niet direct antwoorden hoor, vanuit mij ook even wat frustraties.... :)
Groetjes!
Afbeelding
Wie het laatst lacht... ...heeft geen humor

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 22 okt 2014 14:11

Op jouw ga ik echt wel antwoorden :P

Maar deze registratie houdt niet in dat je BTW plichtig bent of een bedrijf hebt. Alleen maar bedrijfsmatig bezig bent. De overige zaken, dus stel dat je €€€ verdient ermee, vallen onder het normale belastingrecht en dien je sowieso aan te geven (boven xxx aantal euro's per jaar).

:)

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 22 okt 2014 14:24

Nou hoe goed het ook staat uitgelegd, ik ben en blijf blond
Afbeelding
Afbeelding

Kevin
Contacteer:

Bericht door Kevin » 22 okt 2014 14:26

debby1972 schreef:Nou hoe goed het ook staat uitgelegd, ik ben en blijf blond

Hahaha, Debby, hier hetzelfde hoor. =))
Alle laatste nieuwtjes en weetjes over onze grasparkieten en hun kweek: http://grasparkieten-kweekfun.webnode.be/

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 22 okt 2014 14:41

Wat raar dan, dat ze dat zo uit elkaar trekken... Volgens vriendlief hier is iemand die iets bedrijfsmatigs doet, in staat om BTW terug te moeten vragen.
Ach ja, heb nog 6 jaar de tijd om een diploma te halen, en tegen die tijd mogen we in NL helemaal geen huisdieren meer houden dus ik maak me er maar niet al te druk om :)

En bedankt Rick voor je antwoord! ;)
Groetjes!
Afbeelding

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 22 okt 2014 14:49

Marcia schreef:Wat raar dan, dat ze dat zo uit elkaar trekken... Volgens vriendlief hier is iemand die iets bedrijfsmatigs doet, in staat om BTW terug te moeten vragen.
Ach ja, heb nog 6 jaar de tijd om een diploma te halen, en tegen die tijd mogen we in NL helemaal geen huisdieren meer houden dus ik maak me er maar niet al te druk om :)

Geen dank ;-)

Ik vindt deze casus wel interessant.

Bottomline, grote kans dat als je maar 5 vogeltjes kweekt per jaar dat je er buiten valt... maar als je echt 6 koppels per 3 maanden apart hebt zitten en veel kweekt en doorzet naar anderen, dat het als bedrijfsmatig wordt gezien :-)

Dus dan heb je gelijk je antwoord op: ohh nu heb ik per ongeluk 1 nestje, mag ik dit verkopen? Ja, u bent niet bedrijfsmatig bezig en doordat u dit niet op reguliere basis doet bladiebla etc etc

http://www.chihuahuaclub.nl/index.php/r ... drijfmatig" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 22 okt 2014 15:54

thanetrunner schreef:
Marcia schreef:Wat raar dan, dat ze dat zo uit elkaar trekken... Volgens vriendlief hier is iemand die iets bedrijfsmatigs doet, in staat om BTW terug te moeten vragen.

Geen dank ;-)

Bottomline, grote kans dat als je maar 5 vogeltjes kweekt per jaar dat je er buiten valt... maar als je echt 6 koppels per 3 maanden apart hebt zitten en veel kweekt en doorzet naar anderen, dat het als bedrijfsmatig wordt gezien :-)

Dus dan heb je gelijk je antwoord op: ohh nu heb ik per ongeluk 1 nestje, mag ik dit verkopen? Ja, u bent niet bedrijfsmatig bezig en doordat u dit niet op reguliere basis doet bladiebla etc etc

http://www.chihuahuaclub.nl/index.php/r ... drijfmatig" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het ook wel interessant ja. Als ik wat meer tijd heb, zal ik me er eens wat meer in verdiepen... Het zou anders toch erg zonde zijn van die grote kooi en broedkooien, die er nu toch al zijn :)
Groetjes!
Afbeelding

Marcia
Contacteer:

Bericht door Marcia » 22 okt 2014 15:54

thanetrunner schreef:

Geen dank ;-)

http://www.chihuahuaclub.nl/index.php/r ... drijfmatig" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het ook wel interessant ja. Als ik wat meer tijd heb, zal ik me er eens wat meer in verdiepen... Het zou anders toch erg zonde zijn van die grote kooi en broedkooien, die er nu toch al zijn :)
Groetjes!
Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 22 okt 2014 20:24

thanetrunner schreef:Op jouw ga ik echt wel antwoorden :P

Maar deze registratie houdt niet in dat je BTW plichtig bent of een bedrijf hebt. Alleen maar bedrijfsmatig bezig bent. De overige zaken, dus stel dat je €€€ verdient ermee, vallen onder het normale belastingrecht en dien je sowieso aan te geven (boven xxx aantal euro's per jaar).

:)

Ik ben gewoon benieuwd naar die xxxxen,want ik leg er iedere ronde gewoon geld bij in verhouding met kosten van onderhoud,dus naar dat antwoord ben ik gewoon erg nieuwsgierig.
Maar ik moet nog even een vragenlijst maken,want daar moet ik wel even voor gaan zitten.
Dan ga ik van de week even bellen
Afbeelding
Afbeelding

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 23 okt 2014 07:18

Debby, jouw had ik reeds een paar plaatjes gestuurd betreffende de bijverdiensten en belastingdienstperikelen :)

Mail ontvangen van RVO
Geachte heer Kragt,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 20 oktober 2014. Hierin stelt u vragen over het bedrijfsmatig houden van huisdieren. Graag reageer ik op uw vraag.

Meer informatie dan er nu op onze website mijn.rvo.nl staat is er niet. U zult zelf moeten bepalen of u bedrijfsmatig bezig bent. Als u wel bedrijfsmatig bezig bent, moet u uw locatie laten registreren.

U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. Als er al één van de indicaties van toepassing is, dan kan er al sprake zijn van bedrijfsmatig bezig zijn.

De indicaties zijn:

U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een BTW-nummer.
U adverteert.
U oefent de activiteiten uit om winst te maken.

Voor honden en katten is er naast bovengenoemde indicaties ook nog een getalsmatige indicatie: u heeft in een aaneengesloten periode van twaalf maanden in totaal meer dan twintig honden of katten verkocht, afgeleverd, opgevangen of gefokt. Zit u beneden dit aantal maar is een of meer van de andere indicaties uit deze opsomming van toepassing, dan kunt u al bedrijfsmatig bezig zijn.

Bij vogels is er geen getalsmatige indicatie.

De beheerder van de inrichting heeft een bewijs van vakbekwaamheid nodig. Bij een tentoonstelling, beurs of markt waar bedrijfsmatige activiteiten plaatsvinden, zorgt de organisator dat er iemand met een bewijs van vakbekwaamheid aanwezig is. Er gelden overgangstermijnen.

Een bewijs van vakbekwaamheid krijgt u door een erkende opleiding te volgen bij een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs. Deze instelling is opgenomen in het centraal register beroepsopleidingen (Crebo). Informeer bij de opleider of zij opleidingen aanbieden die recht geven op een bewijs van vakbekwaamheid voor de diergroep die u bedrijfsmatig houdt.

Wilt u weten of de opleiding of cursus die u heeft gevolgd recht geeft op het bewijs van vakbekwaamheid? De onderwijsinstelling zelf kan u hierover informeren.
Overgangstermijnen

Bent u beheerder van een voor 1 juli 2015 bestaande inrichting met andere huisdieren dan honden en katten? Dan heeft u tot 1 juli 2020 de tijd om een bewijs van vakbekwaamheid krijgen.

Start u vanaf 1 juli 2015 met een inrichting met bedrijfsmatige activiteiten met huisdieren, dan moet er vanaf de start een beheerder met een bewijs van vakbekwaamheid werkzaam zijn.

Voor de aanwezigheid van iemand met een bewijs van vakbekwaamheid op een tentoonstelling, beurs en markt voor andere diersoorten dan honden en katten heeft u tot 1 juli 2020 de tijd. Voor honden en katten heeft u tot 1 november 2015 de tijd.

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven. Heeft u nog vragen, kijk dan op mijn.rvo.nl. U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen: 088 042 42 42 (lokaal tarief) of een e-mail sturen.

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Zoals jullie kunnen lezen;
  • Wij hebben allemaal een ruimte speciaal ingericht voor de opvang, handel of fokken van vogels
  • Wij adverteren
  • Wij verkopen of leveren vogels af aan anderen dan familie en vrienden
  • Wij geven vaak op websites aan dat, indien u afstand wilt doen van uw vogel, deze opgevangen kan worden.
De RVO geeft ook aan dat er bij vogels geen getalindicatie is.

Voor de bonden moet er bij tentoonstellingen ook een vakbekwaam persoon aanwezig zijn.

De rest spreekt voor zich lijkt mij :)

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 23 okt 2014 08:46

Ik geloof dat ik het nu helemaal snap allemaal!
Bedankt voor de hulp Rick!
Afbeelding
Afbeelding

Jessica G
Contacteer:

Bericht door Jessica G » 23 okt 2014 16:16

Ik denk (en hoop!!) dat ze nog wel vroeg of laat gaan terugkomen op dat vakbekwaamheids gedoe. Prima om een testje te doen, wat vragen te beantwoorden, des noods een onderdeel van een opleiding, eventueel zelfs een check bij ons thuis maar dat rare gedoe omtrent een totale opleiding en stage (in eigen tijd en van eigen geld) gaat hem voor 95% van de mensen zeker niet worden. Alle (incidentele) hobbykwekers/fokkers van grasjes, kanaries, hamsters, ratjes, muizen, vissen, reptielen enz, enz, enz, gaan dit niet redden naast een 'LEVEN'.............

We zullen zien over 6 jaar :P

Peter
Contacteer:

Bericht door Peter » 23 okt 2014 16:26

Ik heb dit draadje steeds mee gelezen en vol verbazing ook! Ik vind het echt een hele bijzondere actie en ik snap ook werkelijk niet waarom. Vraag me ook af hoeveel mensen daadwerkelijk deze opleiding met stage kunnen doen naast hun fulltime baan! Ik snap ook dat meerdere van ons zich gaan aanmelden. Ik heb echter besloten om mij niet aan te melden. Het overnemen van grasjes van een ander zie ik niet als opvang, maar als uitbreiding van mijn bestand. Daarbij komt dat ik tot op heden nog geen succesvolle kweek heb gehad. Ga het volgend voorjaar wel proberen met twee koppels, maar daar blijft het dan ook eerst weer bij. Met een keer per jaar twee nestjes durf ik het wel aan mij niet aan te melden.
Ben ook benieuwd hoelang de overheid deze waanzin aan blijft houden. Mijn inziens worden de mensen met de juiste intenties bestraft en wordt zo de illegale en dieronvriendelijke wereld alleen maar gemotiveerd verder te gaan met hun praktijken.
Groetjes Peter :sunny:

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 23 okt 2014 16:48

Zo zie ik het ook Peter,maar goed ik ga me wel registreren daar ik een website heb en aangesloten ben bij de bond en op fb ook mijn vogels laat zien,dus ik doe wel mee met deze onzin.
Ik hoop dat ik het verkeerd heb en dat idd de broodfokkers en de mishandelaars zo opgerold kunnen worden,maar ben bang dat dat zo niet de oplossing is en dat weten zij die het verzonnen hebben ook echt wel,dus zal vast wel weer een geld issue zijn ben ik bang
Afbeelding
Afbeelding

Peter
Contacteer:

Bericht door Peter » 23 okt 2014 17:10

Ik snap je heel goed hoor Debby dat je je aanmeld. Denk dat jij ook meer kweekt dan ik ooit zo doen. Mocht ik ooit toch bedenken dat ik het hele jaar door wil kweken, dan moet ik me ook wel aanmelden. Maar zoals ik er nu over denk kan ik alleen in het voorjaar kweken. Ze zitten bij mij natuurlijk buiten, dus maart is wel het vroegst dat ik beginnen kan. Als je dan minstens drie maanden bedenkt van in de broedkooi tot het bij de ouders weg kunnen van de jongen dan is het ergens juli dat de eerste ronde klaar is.
Mijn vakantie is mij heilig en wil niemand anders drie weken met kweekkoppels opschepen, dus voor de vakantie kan er geen nieuwe ronde gestart worden. Daar ik in september pas weer terug ben van vakantie wordt het mij ook al weer te laat om te beginnen met een buiten kweekronde!

Ik ben erg benieuwd hoe dit verzinsel gaat lopen en wie ze er uiteindelijk mee straffen, de mensen met goede intenties of de broodfokkers en andere illegale praktijken!
Groetjes Peter :sunny:

Afbeelding

debby1972
Moderator
Contacteer:

Bericht door debby1972 » 23 okt 2014 23:31

Ben bang voor de eerste Peter,maar als het te gek wordt,dan moet ik mijn hobby maar in de wilgen hangen
Afbeelding
Afbeelding

thanetrunner

Bericht door thanetrunner » 24 okt 2014 07:34

Peter,

Als jij een ruimte hebt of uberhaubt kweekkooien hebt, voldoe jij ook al aan de wet- en regelgeving en zal jij, ook al zal je zelfs niet kweken, jezelf "moeten" aanmelden volgens deze huidige regelgeving.

Dat is namelijk het kromme op dit moment, maar jij hebt "mogelijk" de intenties om te kweken, dus heb jij een match met mogelijk bedrijfsmatig.

Je weet, zodra je volgend jaar wel jongen hebt, je er dan niet mee op fora of diverse marktplaatsen mee te koop moet gaan staan, want dan ben je in overtreding.

En nee, ik doe dit echt niet om jouw en andere in het harnas te jagen, de uiteindelijke beslissing blijft bij de persoon zelf.

groetjes! :)

Theeke

Bericht door Theeke » 24 okt 2014 09:07

Er gaan momenteel via facebook de meest vreemde berichten over verplichtingen waar een hobbymatige vogelliefhebbers zoals alle leden van de NBvV per 1 november a.s. aan zouden moeten voldoen.
Niets is echter minder waar, de nieuwe regelgeving welke binnenkort ingaat betreft het bedrijfsmatig verhandelen van dieren !

Voor 99,9 % van de NBvV leden geldt dit dus niet !!

De commissie dierenwelzijn & wetgeving van de NBvV is gesprekspartner van de beleidsmakers van het ministerie.
Er veranderd verlopig nog helemaal niets dus geen enkele hobbymatige vogelliefhebber (of dierenliefhebber) hoeft zich zorgen te maken.
Lees ook elke maand Onze Vogels, en volg de officiele website van de NBvV, dan vind u altijd de juiste en correcte informatie.

Henk van Hout, bondsvoorzitter NBvV

Plaats reactie